اخبار هنرهای تجسمیفراخوان مد و لباس

ایران را با مد و لباس به جهان معرفی کنیم/نیاز به برندسازی در طراحی

ایران را با مد و لباس به جهان معرفی کنیم/نیاز به برندسازی در طراحی لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=5399 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
ایران را با مد و لباس به جهان معرفی کنیم/نیاز به برندسازی در طراحی | رییس کارگروه مد و لباس با تاکید بر آنکه باید ایران را از طریق مد و لباس به همگان معرفی کرد و گفت: هدف از هویت‌بخشی به لحاظ صیانت از حوزه مد و لباس است. نهادهای دولتی بستر را فراهم می‌کنند و فعالان در حوزه قانون پیش بروند. از سال آینده حوزه نقد و گفتگو درخصوص مد و لباس را بیشتر مد نظر قرار می‌دهیم.

ایران را با مد و لباس به جهان معرفی کنیم/نیاز به برندسازی در طراحی | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایلنا، آیین پایانی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر عصر امروز با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد، مدیر کارگروه و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس در تالار وحدت برگزارشد.

صدیقه پاکبین (دبیر جشنواره) با اشاره به آنکه اکنون گام هشتم جشنواره برداشته شده گفت: می‌خواهیم این جشنواره هر سال بزرگتر شود و تمام استان‌ها از آن بهره‌مند شوند. این جشنواره تلاقی ایده و اجراست و شاهد حرکت و کنش اساسی در آن هستیم.

او ادامه داد: دراین دور از جشنواره مد ولباس مکران به عنوان سمبلی از داشته‌های ملی و وطنی مطرح شد. نقش‌هایی که از سده‌های گذشته مکران به جشنواره مد آمدند تا زمینه کار جدی برای حضور در مد و لباس را در پیش گیریم.

پاکبین یادآور شد: هر منطقه از ایران حاوی نقش و نگار و طرح‌های اصیلی است که می‌تواند خوش بدرخشد.

او درخصوص آثار به نمایش در آمده در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: امسال ۸۱۰۰ اثر هنری به دبیرخانه رسید که از میان آن ۱۵۰ اثر به نمایش گذاشته شد. همچنین در طول ۸ روز برگزاری این جشنواره شاهد بازدید ۸۰ هزار نفر از نمایشگاه بودیم. ۱۲۰ کارگاه و نشست تخصصی نیز برگزار شد که با حضور ۳ هزار شرکت کننده همراه شد.

او خاطرنشان کرد: در این دور از جشنواره شاهد افزایش ۳۰ درصدی طراحان مد و لباس بودیم. همچنین چندین طرح توسط تولیدکنندگان خریداری شد تا به تولید انبوه برسد.

حمید قبادی (رییس کارگروه مد و لباس) با اشاره به گذشت ۱۰ ماه پر فراز و نشیب برای برگزاری هشتمین جشنواره مد و لباس گفت: ساعت‌ها وقت گذاشتیم و در نهایت موفق شدیم این دور را با رضایت و تایید فعالان این عرصه پشت سر بگذاریم.

او با تاکید بر آنکه در یک دایره تاثیرگذار هستیم گفت: می‌خواهیم ثمربخش باشیم. فعالان مد و لباس ثابت کرده‌اند که اثر بخش هستند و توانستند در شرایط فعلی کشور کارهایی انجام دهند که ثمربخش باشد.

قبادی اظهار کرد: ما قول داده بودیم که گام‌هایمان را بلند بر داریم و این مهم در این دور رقم خورد. در حوزه اقتصاد مد و لباس گام برداشتیم و در حوزه قطع وابستگی قدم برمی‌داریم.

او تصریح کرد: امسال علاوه بر بازدیدکنندگان تخصصی جمع کثیری از عموم جامعه نیز از برای دیدن نمایشگاه مد و لباس آمدند که نشان از آن دارد که این حوزه در سطح خانواده‌ها نیز وارد شده. همچنین بر اساس آمار مرکز آمار علاقه‌مندی ایرانی‌ها برای استفاده از کالا و لباس ایرانی تشدید شده و بیستر می‌شود.

قبادی با اشاره به توجه به حوزه آموزش گفت: توجه به حوزه آموزش و ارتقای دانش حوزه مد و لباس درحال رقم خوردن است. یکی از سیاست‌های ما در سال ۹۸ تلاش برای حرفه‌ای‌تر شدن است. اولین مسئله حرفه‌ای شدن نیز توانمندی در آموزش و دانش است. دانش هم مبتنی بر نیاز جامعه است.

او با تاکید بر آنکه باید ایران را از طریق مد و لباس به همگان معرفی کرد و گفت: هدف از هویت‌بخشی به لحاظ صیانت از حوزه مد و لباس است. نهادهای دولتی بستر را فراهم می‌کنند و فعالان در حوزه قانون پیش بروند. از سال آینده حوزه نقد و گفتگو درخصوص مد و لباس را بیشتر مد نظر قرار می‌دهیم.

او خاطرنشان کرد: جشن خودکفایی تولید شال و روسری را در سال ۹۸ می‌گیریم. چنانکه ۱۵۰ میلیون اثر در حوزه شال و روسری تولید شده است. تولید کیف و کفش هم به جایی رسیده که نگران تامین مواد اولیه هستیم. پارچه‌سازی و زیورآلات نیز جای خود را پیدا کرده.

حسینی (معاون هنری وزیر ارشاد) با تاکید بر آنکه جشنواره مد و لباس از هفت خان و هفت سال گذشت گفت: این جشنواره نیز مانند سایر جشنواره‌های فجر با محوریت آیین‌نامه کار خود را آغاز کرد و کوشید به رسالت اصل خود که همانا تمرکز بر رویکرد هنری و طراحی است پایبند باشد.

او یادآور شد: در این جشنواره نیز به جشن ۴۰ سالگی انقلاب و ارزش‌های برآمده از آن توجه شده و نگره‌ای ویژه که همان نقش مکران است توجه شده. تم مکران سبب شد به جغرافیا و تاریخ ایران توجه کنیم که منبع عظیمی برای هنر است.

حسینی گفت: تمرکز بخشیدن به استعدادها و طراحان به یک موضوع تبدیل شد و در عین حال همه اتفاق نظر داشتند که شاهد رشد کیفیت در این جشنواره بودیم.

او ادامه داد: کارستان دست اندکاران به چنان مایه‌ای کار را رساند که بتوانیم به گام‌هایی بپردازیم که در توسعه کار موثرتر عمل کند. پیشینه ایرانی لباس ایرانی را به مرتبه شعر و شعور رسانده. امروزه کمترین وظیفه ما آن است که با گفتگو با صنعتگران و طراحان آثاری ممتاز بیافرینیم. نمادسازی کنیم و برای حضور در عرصه جهانی اعتماد به نفس داشته باشیم.

در پایان این مراسم از استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قزوین تقدیر شد. همچنین از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

Visits: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا