پژوهشمعرفی کتاب

معرفی کتاب «تحولات تصویری هنر ایران»

معرفی کتاب «تحولات تصویری هنر ایران» لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=22125 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

معرفی کتاب «تحولات تصویری هنر ایران» | کتاب «تحولات تصویری هنر ایران»، با رویکردی انتقادی به هنر ایران نگاه می‌کند، دیدگاهی که نیاز به محک بیشتر دارد.

به گزارش مجله اثرهنری، مطالعه هنر کاری سخت و چندلایه است چون مطالعه بخش‌های مختلفی از علوم مختلف برای درک یک اثر هنری نیاز است، به ویژه اگر اثر هنری در محیطی استعاری شگل گرفته شکل گرفته باشد. برخی آثار برای مطالعه آسان‌تر هنر نوشته می‌شوند. کتاب تحولات تصویری هنر ایران، یکی از این کتاب‌هاست که با نگاهی چندجانبه و انتقادی نوشته شده است.

این کتاب شامل سه فصل است: طرح مساله: ساختار نمادین پرتره های سلطنتی، فصل دوم: اوریانتالیسم و تحولات تصویری از عصر قاجار تا پهلوی دوم، فصل سوم: سه دهه هنر نوگرا، سیامک دل‌زنده‌ در این کتاب با بررسی آثار هنری، عکس‌ها تصاویر، مطالعه منابع نوشتاری و ترجمه بخشی از مطالب، هنر ایران را به دور از گونه‌شناسی و تاریخ هنر بررسی کرده است.

معرفی کتاب «تحولات تصویری هنر ایران» : این کتاب در یک مقدمه، سه فصل اصلی و سه پیوست، کوشش می‌کند با جست‌وجوی چارچوبی نظری، تاریخ هنر ایران را از دوره قاجار تا پایان دوره پهلوی با تکیه بر مفاهیم خاص خود روایت کند. فصل اول با طرح دوقطبی تخت-صندلی نظام نمادین نقاشی‌های سلطنتی قاجار مسیر تحول آنها از عصر فتحعلی‌شاهی به عصر ناصری را بررسی می‌کند. فصل دوم به تأثیر اورینتالیسم و نظم نمایشگاهی در ایجاد و تثبیت برخی باورها نسبت به هنر ایران می‌پردازد. فصل سوم تحولات هنر نوگرای ایران را از شکل‌گیری انجمن خروس‌جنگی تا گشایش موزه‌ هنرهای معاصر تهران در طول سه دهه به بحث می‌گذارد. پیوست‌های کتاب مکمل برخی سرفصل‌های متن اصلی هستند و به معضل تعریف مدرنیسم، رابطه فرمالیسم با تئوسوفی، و جایگاه نقد پسااستعماری می‌پردازند.

سیامک دل‌زنده، متولد ۱۳۵۲، فارغ التحصیل رشته‌های عکاسی و تاریخ هنر از دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه کنکوردیای کانادا است که بر اساس این  مجموعه‌ مستند سه‌ دهه هنر نوگرای ایران را به همراه امیرحسین بهبهانی تهیه کرده‌اند. دل‌زنده از ۱۳۸۳ تا کنون چندین نمایشگاه هنری عکس و چیدمان در ایران و کانادا برگزار کرده است.

کتاب تحولات تصویری هنر ایران در ۴۶۲ صفحه توسط نشر نظر منتشر شده است.

Visits: 18

منبع
ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا