اخبار هنرهای تجسمیفراخوان حجم و مجسمهنقد هنر

شفاف‌سازی یک مجوز برای مجسمه‌سازی

شفاف‌سازی یک مجوز برای مجسمه‌سازی لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=7196 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
شفاف‌سازی یک مجوز برای مجسمه‌سازی | صدور «مجوز فعالیت مجسمه‌سازی» با امضای مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، موضوعی است که در هفته‌های گذشته حاشیه‌ساز شد و انتقاد برخی از هنرمندان را به همراه داشت.

شفاف‌سازی یک مجوز برای مجسمه‌سازی | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایسنا عباس مجیدی با طرح این پرسش که چرا باید مجسمه‌سازان مجوز فعالیت داشته باشند و چرا انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و وزارت ارشاد باید مرجع صادرکننده مجوز باشند؟ گفت: بیش از هر چیز باید بیان کنم انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، بنا به رسالت خود مبتنی بر اساسنامه و چشم‌انداز، اهدافی را دنبال می‌کند که در آن منافع مادی، معنوی، هنری و حرفه‌ای اعضا را پوشش دهد؛ این منافع شامل داشتن مجوز فعالیت و پروانه‌های شغلی به عنوان یک ضرورت حرفه‌ای و قانونی بوده است که از دیرباز به عنوان یکی از مطالبات و خواسته‌های اعضای انجمن طرح شده است؛ مطالبه‌ای که به منظور تسهیل در حوزه تعامل حرفه‌ای و هنری با سایر سازمان‌ها مطرح بوده است.

او اضافه کرد: به همین منظور روندی از چند سال قبل، در دوره هیئت مدیره قبلی (دوره دهم) آغاز شد و طی تفاهم‌نامه‌ای با تنها متولی آن یعنی وزارت ارشاد، چگونگی و مراحل صدور مجوز برای اشخاص فعال در حوزه مجسمه‌سازی و پروانه کارگاهی برای کارگاه‌های مجسمه‌سازی، بررسی شد و طی همراهی مطلوبی بین انجمن و اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مقرر شد که انجمن نظر کارشناسی خود را در حوزه فعالیت هنری متقاضیان اعلام کند و سپس مجوز از سوی وزارت ارشاد صادر شود.

مجیدی بیان کرد: در مدت اخیر اولین سری از مجوزها صادر شد و انجمن در حال پیگیری برای تعیین مراحل صدور پروانه کارگاهی بود که شاهد موضع‌گیری عجیب و حاشیه‌سازی‌هایی از سوی افرادی بودند.

او تصریح کرد: گویا این افراد برداشت درستی از این موضوع نداشتند و آگاهانه یا ناآگاهانه به مسیری که منجر به محقق شدن خواسته‌های هنرمندان مجسمه‌ساز بود، لطمه وارد کردند و فعالیت هنری یعنی تفکر و اندیشه هنری و خلاقیت هنرمند را که از جمله حقوق فردی هنرمند مجسمه‌ساز در ارائه آثار هنری است را با مطالبات حقوقی و قانونی در هم آمیخته و موجبات تشویش اذهان عمومی و نهایتاً اختلال و جلوگیری از صدور این مجوزها را رقم زدند. عجیب‌تر اینکه یک «حق و امتیاز» را با «تحمیل محدودیت» اشتباه گرفتند.

بیشتر بخوانید :
مجوز فعالیت مجسمه‌سازی؛ معافیت یا محدودیت؟

مجیدی اظهار کرد که باید بدانیم داشتن مجوز به منزله یک امتیاز و حق قانونی است که هر هنرمندی در تعامل حرفه‌ای خود با اشخاص حقیقی و بخصوص حقوقی به آن نیاز داشته است و در صورت تمایل می‌تواند آن را دریافت کند؛ بنابراین داشتن مجوز برای هنرمند یک امتیاز است نه محدودیت. به عبارت دیگر نداشتن مجوز به منزله عدم امکان فعالیت هنری نیست و برداشت‌هایی که این روزها باعث نگرانی برخی فعالان رسانه‌ای شده، مصداق یار و همراه دیگری شدن از ظن خود است.

Visits: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا