بیستوهشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران آغاز به کار کرد
بیستوهشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران آغاز به کار کرد | بیستوهشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشور که هر ساله در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود، یکشنبه دهم مرداد ماه رسما کلید خورد. پوستر این رویداد یک روز قبل از شروع جشنواره رونمایی شد.
به گزارش مجله اثرهنری مراسم افتتاح رسمی این جشنواره که به صورت مجازی برگزار شد با حضور سید محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی همراه بود.
رضوان صادق زاده، دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب هنرمندان جوان، خاطرنشان کرد: «امسال به دنبال این هستیم که نمایشگاهی مجازی از آثار منتخب برگزار کنیم اما هنوز این رویکرد در حد احتمال است و قطعی نیست.»
او همچنین با یادآوری اینکه در جشنواره بیست و هفتم امکان برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب فراهم نشد، ابراز امیدواری کرد که در سال ۱۴۰۰ و در بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران این مهم محقق شود.
این جشنواره برای دومین سال پیاپی به صورت مجازی برگزار میشود.
این جشنواره با ریاست هادی مظفری، دبیری رضوان صادق زاده و دبیر اجرایی عبدالرحیم سیاهکارزاده از ۹ تا ۱۵ مردادماه و کارگاهها و بخش مسابقه نیز از ۱۰ مرداد به صورت مجازی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود و ۱۵۰ هنرمند جوان از سراسر کشور به صورت مجازی حضور دارند.
رونمایی از پوستر جشنواره :
همزمان با گشایش مجازی بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در روز شنبه نهم مرداد ۱۴۰۰ در موزه هنرهای معاصر، پوستر این رویداد با طراحی مجید کاشانی رونمایی شد.
مجید کاشانی که اولین بار است پوستر جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را طراحی می کند، درباره این تجربه گفت: در طراحی این پوستر دو نکته برایم اهمیت زیادی داشت، نخست اینکه مخاطب این جشنواره جوانان هستند و سعی کردم برای آن محدوده سنی طراحی کنم. دوم آنکه این جشنواره تجسمی ده رشته را در برمیگیرد و نمیخواستم پوستر به سمت یکی از این رشتههای خاص تمایل و توجه بیشتری داشته باشد.
کاشانی افزود: در چنین رویدادهایی ما فقط با یک پوستر مواجه نیستیم، بلکه این پوستر قرار است در فضاهای مختلف فیزیکی و مجازی منتشر شده و متناسب با هرکدام از این فضاها تغییر کرده و ویژگیهای متفاوتی پیدا کند تا در آن مکان مؤثر باشد. به همین دلیل نمیخواستم صرفاً پوستر طراحی کنم بلکه طراحی هویت بصری را در نظر داشتم و به این فکر میکردم که وقتی این طرح در فضاهای مختلف منتشر میشود باید در هر فضایی از پس کار برآید.
او درباره دستی که در میانه پوستر قرار گرفته است گفت: این اِلمان را در هنرهای تجسمی زیاد دیدهایم، ولی من با خواندن متن فراخوان این دوره از جشنواره از جملهای الهام گرفتم که در آن آمده بود «روزهای جوانی همین دستهای تو هستند، وقتی رنگی، نقشی، فرمی و طرحی به جهان اضافه میکنی…». بنابراین تصمیم گرفتم دستی را وارد پوستر کنم. در تمام رشتههای تجسمی علاوه بر چشم که نقش اصلی را ایفا میکند، دست هم اِلمان مهمی است که نقش ارزشمندی در این هنرها دارد. من هم دستی را به تصویر کشیدم که به نظر میرسد کار خود را به پایان برده و حالا اثری از کاری که انجام داده است بهصورت رنگ بر روی آن باقی مانده است.
این طراح درباره تایپوگرافی این پوستر گفت: در ابتدای کار به بررسی دورههای گذشته جشنواره پرداختم و آن چه را در حوزه طراحی گرافیک آن انجام شده بود رصد کردم. یکی از ویژگیهایی که در پوسترهای قبلی این جشنواره بسیار به چشم میآمد پررنگ بودن رویکرد تایپوگرافی بود. ولی با توجه به اینکه من نمیخواستم پوستر به سمت رشته خاصی برود و تایپوگرافی آن را به طراحی گرافیک که تنها یکی از رشتههای این جشنواره است نزدیک میکرد، تصمیم گرفتم تاکید زیادی بر تایپوگرافی نداشته باشم و به همین دلیل از فونتهای آماده، با کمی تغییر استفاده کردم. من در آثار خودم همیشه از تایپوگرافی زیاد استفاده میکنم اما اغلب تلاش میکنم آن را در کنار تصویر قرار دهم و حضور هر دوی آنها در کنار هم برایم اهمیت دارد. در این پوستر نیز همینطور بود.
کاشانی درباره انتخاب رنگهای این پوستر نیز گفت: انتخاب رنگها نیز با الهام از متن فراخوان صورت گرفته است که در آن وصف شاعرانهای از تابستان وجود دارد. اگر بهار فصل رویش باشد، تابستان فصل تکاپو و جوانی است و رنگهای سبز و نارنجی را به عنوان نمادهای این فصل و جوانی انتخاب کردم تا یک فضای اکتیو پر از رنگ داشته باشم.
کاشانی درباره بخشی از متن فراخوان که روی پوستر آمده است گفت: زمانی بود که پوسترها در ابعاد بزرگ چاپ شده و روی دیوار نصب میشدند، اما امروزه اغلب آنها تنها در فضای مجازی دیده میشوند. بنابراین نوشتهای که روی پوستر قرار گرفته است وقتی کوچک میشود اصلاً خوانا نیست و تبدیل به تعدادی خطوط موازی میشود. به همین دلیل من این متن را به عنوان یک عنصر بصری در نظر گرفتم و در این جهت از آن استفاده کردم.
او با بیان اینکه پوستر باید بدون توضیحات کار خودش را انجام دهد، افزود: دوست داشتم فضای پوستر شلوغ باشد و این به دلیل همان تکاپوی جوانی و رشتههای متعدد در جشنواره است. اگرچه این پوستر جزئیات خیلی زیادی دارد اما سعی کردم شلوغیها را کنترل کنم.
کارگاه های بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به صورت مجازی از دهم تا دوازدهم مرداد ماه با حضور استادان کارگاه در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود.
گزارش تصویری روز اول :
بازدیدها: ۹