فراخوان گرافیکنقد هنر

نقد نشان ساری ۲۰۲۲

نقد نشان ساری 2022 لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=10417 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
نقد نشان ساری ۲۰۲۲ | سقوط ارزش نشان ساری ۲۰۲۲ در بورس طراحی گرافیک. این مقاله یک فرامتنیت است در جهت نقد طراحی نشان ساری ۲۰۲۲ و سعی دارد با زاویه دید انتقادی نشان هایپو شده ساری ۲۰۲۲ را تحلیل نماید.

نقد نشان ساری ۲۰۲۲ | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از روز رنگ این مقاله یک فرامتنیت است در جهت نقد طراحی نشان ساری ۲۰۲۲ و سعی دارد با زاویه دید انتقادی نشان هایپو شده ساری ۲۰۲۲ را تحلیل نماید.

چرایی و چگونگی در سفارش این نشان؛ بدون اعلام فراخوان و روند پروسه طراحی از سوی مجریان این رویداد را در اپیزود دیگری می توان شرح داد. همانطور که در اینجا اشاره شده است ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو مطرح شده است و دبیر رویداد ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ در توصیف این نشان اشاره کرده است: « الهام گیری از نماد میراث طبیعی همچون دماوند ، جنگل های هیرکانی ، آبگیرها و تالابها و دشت های از ویژگی برجسته این لوگو است.» اما آنچه مبرهن است این ادعا به طرز عجیبی ما را به تردید وا میدارد.

امروزه دانش طراحی گرافیک از تفکر طراحی، زبان طراحی و سبک طراحی مشخصی با استراتژی دیزاین بهره می برد. پروژه طراحی یک نشان فرهنگی برای رویداد ملی و بین المللی حساسیت ویژه ای را با خود به همراه دارد. کانسپت مشخصی در طراحی این نشان وجود ندارد و نشانه از بعد ایده محوری عقیم است. آنچه در ساختار بصری این نشانه به وضوح دیده می شود حضور تناقض در زبان فرمی و لحن بصری نشانه تصویری و نشانه نوشتاری می باشد. خط سطح محور در نشانه نوشتاری و خط دور محور در نشان تصویری این تناقض را تشدید می کند.

عنصر دیگر پالت رنگی است که طراح در این نشان به زمینه های فرهنگی، اجتماعی مازندران و گروه هدف بی توجه بوده است. رنگ سیاه نشانه نوشتاری بی ارتباط با بافت مازندران می باشد. در نشانه تصویری نیز طراح از رنگهای اسمارتیسی برای بازنمون کردن هویت این اقلیم و زیست بوم بهره برده است.

همانطور که می دانیم کاربردپذیری یکی از قابلیت مهم در استراتژی دیزاین است. در ارتباط با تایپوگرافی می توان به این نکته مهم اشاره نمود که وجه کاربردپذیری مناسب در طراحی نشانه نوشتاری رعایت نشده است. دو اصل مهم در تایپوگرافی خوانایی و قابلیت خواندن می باشد. برای خوانش نوشتاری با واژه سارک مواجه خواهیم شد.

در تنظیم کرنینگ (فاصله میان حروف) طراح ۲۰۲۲ را به دو بخش ۲۰۲ و ۲ متمایز کرده است. برخورد خشک و ماشینی دو استروک عمودی و افقی در (سا) در کنار ترمینال های عمودی و افقی که مشابهش را در هیچ کجای اقلیم مازندران نمی توان یافت این طراحی را اعجاب انگیز تر نموده است. درباره ساختار طراحی تایپفیس نیز عدم حضور ایده خلاق ارتباطی در نوشتار توجه هر مخاطبی را جلب می کند!

همچنین قابل ذکر است که برای نشان نوشتاری چنین رویداد بین المللی حضور تایپفیس موازی لاتین و طراحی چند زبانه ضروری می باشد.

در طراحی نشان از یونیت نیم دایره استفاده شده است که با چرخش فراز و فرود را تداعی می کند. با نگاهی به چندین نشانه ی دیداری که در تجربه کاربری بیشتر مخاطبان وجود دارد می توان به رابطه هم حضوری و بینامتنی و بیش متنی با این نشان ها پی برد.

امیدوارم اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در چنین موضوع نگران کننده ای هر چه زودتر ورود کنند و این نشان که نمایه از حضور هنر فست فودی در این رویداد فرهنگی می باشد با ارائه فراخوانی معتبر تغییر نماید.

مطلب ارسالی از: مسعود محمدزاده (هیئت علمی دانشگاه کمال الملک نوشهر)

Visits: 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا