اخباراخبار معماریمعرفی هنرمندهنرمندان معماری

معمار تئاتر شهر درگذشت

معمار تئاتر شهر درگذشت لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=21994 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

معمار تئاتر شهر درگذشت | امیرعلی سردار افخمی از معماران پیشرو ایرانی که از وی آثار مهمی همچون ساختمان تئاتر شهر و ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی به یادگار مانده است به دلیل کهولت سن در فرانسه درگذشت.

به گزارش مجله اثرهنری علی سردار افخمی در سال ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۳، زمانی که شاگرد دوره متوسطه بود، برای ادامه تحصیلات راهی فرانسه شد و پس از ورود به رشته معماری در مدرسه هنرهای زیبای پاریس «بوزار» شاگرد اول شد. سردار افخمی پس از أخذ مدرک دکتری معماری از دانشکده هنرهای زیبای پاریس در سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد تا اینکه به دلیل اختلاف با هوشنگ سیحون (ریاست وقت دانشکده معماری) کار تدریس را رها کرد و منحصراً به کار معماری در دفتر خود در تهران «شرکت مهندسان مشاور سردارافخمی» پرداخت.

سردار افخمی کمی قبل از انقلاب به دلیل مسائل خانوادگی ایران را مجدداً به مقصد فرانسه ترک نمود ولی پس از خروج از ایران همانند بسیاری از معماران قبل از انقلاب به دلیل جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی غرب علیه حکومت جدید به ایران بازنگشت و درخواست وزارت مسکن و شهرسازی در دهه هفتاد برای اجرای ساختمان جدید مجلس که توسط خود وی در پیش از انقلاب طراحی شده بود را نیز رد کرد. به گفته خودش: «از من خواستند که برای اجرای این ساختمان به تهران بیایم؛ چون طرحش را من داده بودم. ولی من با آن شرایط قبول نکردم؛ چون خودم در فرانسه زندگی و کار داشتم و می‌ترسیدم بروم ایران و نتوانم هر موقع که خواستم برگردم». وی تا زمان فوت، ساکن پاریس بود.

وی درباره ایده طراحی تئاتر شهر گفته است: این باغ به گونه ای بود که از همه طرف دیده می شد. هم از طرف خیابان ولیعصر و هم از طرف شمال، هم از طرف جنوب که کوچه ای قرار داشت و هم از طرف شرق. چون از همه طرف دیده می شد به نظرم رسید بهترین طرح برای اجرای چنین ایده ای، یک ساختمان دایره ای است.

این هنرمند علاقه استفاده از آجر را در آثار خود چنین شرح داده است:من روی آجر، تاکید خاصی داشتم. اولین پروژه ای که با آجر اجرا کردم مرکز تحقیقات وزرات کار واقع در خیابان ولیعصر بود. سالنی آنجا داشت که من با آجر اجرا کرده ام و خیلی هم باعث اوقات تلخی کارفرمایم شد. این آقای وزیر خیلی از آجر بدش می آمد. مصالح خوب از نظر او و دیگر صاحبکاران مرمر و تراورتن و از این مزخرفات بود. این اولین پروژه من در تهران بود که با آجر اجرا کردم. پروژه بعدی، خانه خودم بود که در اختیار وزارت امور خارجه است و میهمان های خارجی شان را آنجا می برند. خانه من از آجر، گچ و سرامیک بود. در ساخت آن از همان مصالحی بهره بردم که در ساختمان تئاتر شهر به کار برده بودم. 

آثار معماری

  • تئاتر شهر (کارفرما: دفتر مخصوص فرح پهلوی)
  • ساختمان جدید مجلس شورای ملی (در سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال‌های ۱۳۷۶–۱۳۸۰ اجرا شد)
  • خانه کودکان بی‌سرپرست تهران
  • ساختمان شیروانی پارک نیاوران
  • هتل ماریوت تهران
  • هتل اسنوبِرد ایروان
  • ساختمان تالارها دانشگاه صنعتی اصفهان

منبع :

ـ ایرنا
ـ ویکیپدیا

Visits: 17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا