اخبار هنرهای تجسمی

روایت هنرمندان از حضور در بخش طوبای زرین هنرهای تجسمی فجر

روایت هنرمندان از حضور در بخش طوبای زرین هنرهای تجسمی فجر لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=5456 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
روایت هنرمندان از حضور در بخش طوبای زرین هنرهای تجسمی فجر | هنرمندان حاضر در بخش طوبای زرین یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از حضور خود با آثارشان در این جشنواره گفتند.

روایت هنرمندان از حضور در بخش طوبای زرین هنرهای تجسمی فجر | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از هنرآنلاین، این روزها در نگارخانه‌های صبا که قدم بزنید تنوعی از آثار هنری در ۱۰ رشته هنری را شاهد هستید که هنرمندان خالق آنها از جوان تا پیشکسوت را در بر می گیرد. شهرام رضایی که از استان اردبیل در رشته کارتون و کاریکاتور یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کرده است، درباره اثر خود گفت: کارتون من در مورد مهاجرت است و در آن آدم‌هایی دیده می‌شوند که توسط پنگوئن‌ها به آنها پناه داده شده است. در این اثر پنگوئن‌هایی را می‌بینیم که بچه خود را کنار گذاشته و به انسان‌هایی کمک می‌کنند که کسی به آنها توجه ندارد.

رضایی درباره جدا شدن رشته‌های هنری در این دوره از جشنواره گفت: زمانی که همه رشته‌ها با هم داوری می‌شدند شانس برنده شدن و انتخاب آثار در بعضی از رشته‌ها کم می شد. به همین دلیل شرکت کننده‌ها نیز کمتر بودند زیرا گمان می‌کردند که شانس انتخاب آنها کم است. همچنین در داوری بین بعضی از رشته‌ها ناعدالتی به وجود می‌آمد، اما این شیوه انتخاب بسیار خوب است. هرچند که به نظر من بخش کارتون و کاریکاتور نیز باید از هم جدا شوند زیرا ویژگیهای متفاوتی دارند که بهتر است جداگانه انتخاب و داوری شوند.

او که در نخستین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر رتبه نخست بخش کارتون و کاریکاتور را به دست آورده است، ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی با توجه به تخصصی بودن آنها باعث می‌شود هنرمندان تلاش کنند خود را به روز نگه دارند و سطح بالایی را در کار خود حفظ کنند تا بتوانند خود را در فستیوال‌ها محک بزنند.

اگر جشنواره فجر ترقی پیدا کند می‌تواند مخاطبان بیشتری جذب کند

محمدرضا سهلبی‌فرد که فارغ‌التحصیل رشته مجسمه‌سازی است و در شاخه عکاسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کرده است، درمورد اثری که در اولین حضور خود در جشنواره ارائه کرده است، گفت: چندسالی روی شیشه اتوبوس‌ها تصاویر تبلیغاتی چسبانده می‌شد که مسافران فقط از میان ترام‌های آن می‌توانستند بیرون را نگاه کنند. من به مدت دو سال مسیری را با اتوبوس بی آرتی طی می‌کردم و روزمرگی و خستگی از مسیر باعث شد که شروع به عکاسی از فضای بیرون کنم و آنچه را از بین این ترامها می دیدم در تصاویر خود ثبت کنم. عکسی که در جشنواره ارائه کردم از همین مجموعه است و ترکیب‌بندی خاصی در آن به وجود آمده که فشردگی، پریشانی، خستگی و عجله مردم برای سوار شدن به اتوبوس را نشان می‌دهد.

سهلبی‌فرد درباره کیفیت بخش نمایشگاهی جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: به نظرم در بخش عکاسی انتخابها خوب بود و آثار انتخاب شده جامعیت داشت، اما احساس کردم در بعضی از رشته‌ها گاهی کیفیت آثار افت می‌کرد. به نظر من جشنواره امسال نسبت به چند سال گذشته در سطح بالاتری قرار دارد و یک دلیل آن حضور داورانی است که دیدگاه و سلیقه خاصی دارند. همین موضوع کمک کرده است که نمایشگاهی جامع و کامل شکل بگیرد. به عنوان مثال در رشته هنرجدید شاهد آثاری هستیم که قبلا کمتر در این جشنواره دیده می‌شد.

او ادامه داد: اگر جشنواره فجر ترقی پیدا کند به تبع آن می‌تواند مخاطبان بیشتری جذب کند و دید مردم نسبت به جشنواره بهتر شود. با توجه به اینکه جشنواره مبلغ ورودی و کمک هزینه به هنرمندان پرداخت نمی‌کند، امسال تعداد زیادی هنرمند برای شرکت در آن تقاضا دادند و آثار بهتری نیز عرضه شده است که این موضوع نشان می‌دهد افراد برای سود مادی در جشنواره شرکت نمی‌کنند بلکه حضور در این رویداد برای آنها اهمیت دارد.

فعالیت بینارشته‌ای باعث ارتقاء هنر می‌شود

علیرضا ذاکری هنرمندی است که در تمام ۱۱ دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در شاخه‌های مختلف هنری شرکت داشته است. او در هفتمین دوره جشنواره در رشته تصویرسازی مورد تقدیر قرار گرفته و در دوره نهم با اثر هنر جدید خود طوبای زرین جشنواره را دریافت کرده است. ذاکری با بیان اینکه در این دوره از جشنواره در بخش کاریکاتور اثری را شرکت داده است گفت: نام این کار “انتفاضه ابراهیمی” است و تصویری که طراحی کردم بر اساس مراسم “رمی جمرات” در مناسک حج است که حجاج به نماد شیطان سنگ می‌زنند. من آن نماد را به دیوار ندبه یهودیان تشبیه کردم و این سنگ زدن حجاج را به‌نوعی با انتفاضه یکسان دانستم. در انتفاضه عنصر اصلی، سنگ پرت کردن است و این موضوع ریشه تاریخی دارد زیرا اولین سنگی که در تاریخ پرت شد توسط حضرت ابراهیم به شیطان بوده و در واقع انتفاضه از همان‌جا آغاز شده است.

ذاکری ادامه داد: ما باید در کشور خود یک جشنواره برای هنر تجسمی داشته باشیم و مانند بی ینال ونیز هر هنرمندی با هر توانی کار خود را به قضاوت بگذارد. چنین جشنواره‌ای را در کشور خود کم داریم و جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌توانست این فرصت را برای جامعه‌ هنری ایجاد کند. همه رشته‌ها در کنار هم جمع شوند هر کسی می‌تواند خود را محک بزند. البته واضح است که بعضی از رشته‌ها در رقابت هنر معاصر جا می‌مانند و به همین دلیل هنرمندان این رشته‌ها جدا بودن شاخه‌های هنری را ترجیح می‌دهند.

او با بیان اینکه در جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید هنر پیشرو ارائه شود، افزود: یک هنرمند می‌تواند در رشته‌های مختلف کار کند بدون اینکه دیگران گمان کنند در حال از این شاخه به آن شاخه پریدن است. در هنر امروز باید از فعالیت تک‌رشته‌ای پرهیز کرد تا کار هنری ابعاد بیشتری پیدا کند. از تقابل رشته‌هاست که آثار جدید به وجود می‌آید و به همین دلیل است که هنر بینارشته ای در دنیا اهمیت زیادی دارد. هنرمند باید به رشته‌های مختلف سرک بکشند و تجربه کند تا به بیان جدیدی برسد.

ذاکری افزود: خوب است که آثار برگزیدگان چند دوره از جشنواره در نمایشگاهی ارائه شود تا مخاطبان بتوانند همه آثار برگزیده را در کنار هم ببینند. همچنین اگر آثار شرکت کننده در نمایشگاه امکان فروش به مخاطبان را داشته باشند برای هنرمند شرایط بهتری به وجود می‌آید چون به فروش رفتن اثر برای هنرمند بسیار امیدوارکننده است.

‎ ‎یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی تا پانزدهم اسفند ‌برپاست. در این ‌‌جشنواره سید امیر سقراطی ‌دبیری هنری و ‌محسن سلیمانی ‌دبیری ‌اجرایی را ‌عهده دار ‌هستند.‌

بازدیدها: ۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا