اخباراخبار موسیقیاخبار نمایشگاهاخبار هنرهای تجسمیاخبار هنرهای نمایشی

تدوین آیین‌نامه جشنواره‌ها، مجسمه‌های شهری و شفافیت در فعالیت‌ها

تدوین آیین‌نامه جشنواره‌ها، مجسمه‌های شهری و شفافیت در فعالیت‌ها  |  مجله اثرهنری، بخش هنری، خبری و تحلیلی مجموعه اثرهنری | مجله اثر هنری  ـ «اثرگذارتر باشید»
تدوین آیین‌نامه جشنواره‌ها، مجسمه‌های شهری و شفافیت در فعالیت‌ها

تدوین آیین‌نامه جشنواره‌ها، مجسمه‌های شهری و شفافیت در فعالیت‌ها | تدوین قواعد و آیین‌نامه‌ و شیوه‌نامه‌ها یکی از بسترهای مهم برای شفاف‌سازی و انجام قاعده‌مند فرایندها و فعالیت‌هاست، شناسایی و اصلاح فرایندهای بخش‌های مختلف موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، مد و لباس و آموزش هنر از جمله اقدامات معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اخیر بوده است.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایرنا، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل هایی برای فعالیت ها و اقدامات خود طی سال های اخیر به سمت شفاف سازی آنها رفت.

تدوین آیین نامه های جشنواره ها یکی از رویکردها

تدوین آیین نامه های جشنواره ها یکی از رویکردها در این زمینه بود و برخی جشنواره های که بیش از سی دوره برگزار شده اند، برای نخستین بار دارای آیین نامه شدند و آیین نامه ها مبنای اصلی نحوه برگزاری جشنواره ها شد. البته تدوین آیین نامه ها ممکن است جامع و کامل نباشد و بنابر ضرورت با نظر شوراهای ارزیابی که برای جشنواره ها پیش بینی شده است، قابل بازنگری و تغییر باشد.

آیین نامه های جشنواره های تئاتر موسیقی، هنرهای تجسمی و مد و لباس فجر بر اساس تجربه های برگزاری جشنواره ها و با استفاده از نظرات کارشناسی تدوین شد و به عنوان یک پایه و اساس فعاایت جشنواره ها براساس آیین نامه و کاهش سلیقه ها در برنامه ریزی جشنواره ملاک قرار گرفت. آیین نامه های جشنواره های موسیقی نواحی نیز در این دوره تدوین شد.

قاعده مندی و شفافیت نحوه فعالیت ها و متناسب با شرایط امروز

در کنار جشنواره ها، برای فرایندهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به منظور قاعده مندی و شفافیت نحوه فعالیت ها و متناسب با شرایط امروز آیین نامه ها و دستورالعمل هایی تدوین شد. دستورالعمل تاسیس آموزشگاههای هنری، شیوه نامه احراز صلاحیت تدریس مربیان آموزشگاه های آزاد هنری، بازنگری و تدوین سرفصل های مصوب آزمون های مهارتی بخش فرهنگ و هنر، شیوه نامه های برگزاری آزمون های جامع و ادواری مهارتی فرهنگ و هنر، دستورالعمل نحوه پرداخت شهریه در آموزشگاه های آزاد هنری و ابلاغ به استان ها، تدوین دستورالعمل صدور پروانه نمایش، شناخت و اصلاح فرایتدهای دفتر موسیقی، دائمی کردن پروانه های فعالیت استودیوهای صدابرداری با توجه به آیین نامه صدور مجوز تاسیس استودیوهای صدابرداری آثار صوتی، شیوه نامه صدور مجوز تاسیس و نظارت بر نگارخانه ها، شیوه نامه صدور مجوز نظارت بر تولید و نصب مجسمه و یادمان در میادین و اماکن، همکاری در تدوین شیوه نامه ورود و خروج آثار و کالاهای فرهنگی و هنری، تعیین ضوابط و مقررات تخصصی بیمه هنرمندان طراح پارچه و لباس، تشکیل کارگروه تخصصی هنرمندان پیشکسوت در هفت رشته در موسسه هنرمندان پیشکسوت، آیین نامه اعطای نشان ابوالحسن صبا و امیرهوشنگ جزی زاده به معلمان منتخب هنرستان های هنرهای زیبا و تشکیل شورای هنری ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران به منظور برنامه ریزی تخصصی و هنری برای ارکسترها از جمله فعالیت هایی است که برای انجام فرایندها و رویدادها بر اساس قاعده مشخص در مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است.

اجرای قانون ساماندهی مجسمه ها و یادمان های شهری پس از ۲۲ سال

دستورالعمل صدور مجور ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری از جمله دستورالعمل هایی است که با پیگیری معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای تجسمی تدوین و در ۲۳ اسفندماه سال ۱۳۹۹ به همه استان ها ابلاغ شد. با تدوین و ابلاغ این آیین نامه و تشکیل شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و اماکن عمومی پس از سال ها نخستین گام برای ساماندهی مجسمه ها و یادمان ها در اماکن عمومی و میادین برداشته شد و پس از تشکیل این شورا، روند تشکیل شوراهای استانی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه در اماکن عمومی نیز آغاز شد.

قوانین و مصوباتی برای ساماندهی مجسمه ها و یادمان ها در اماکن عمومی وجود داشته است اما این قوانین تاکنون اجرایی نشده بود. در سال های اخیر بارها مواردی در انتقاد و اعتراض به جنبه های فرهنگی و اجتماعی و کیفیت هنری و طراحی و ساخت مجسمه ها و یادمان های اماکن عمومی و شهری مطرح شده است و مجسمه ها و یادمان هایی توسط نهادهای مختلف در شهرهایی نصب شده است که متناسب با ظرفیت های فرهنگی و هنری کشور نیست.

سال گذشته معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مطلبی به برخی از تندیس ها و یادمان هایی که ساخته و در اماکن عمومی نصب شده است از جمله برخی تندیس ها و یادمان هایی که برای سردار شهید سلیمانی ساخته شده است انتقاد کرد و نوشت: در شهرهای مختلف یکی پس از دیگری از تندیس‌هایی رونمایی می‌شود که بیش از احساس قدردانی، حس شرمساری را در مخاطب برمی‌انگیزد.

تصویب نامه ها و دستورالعمل های ساخت مجسمه و تندیس در شهر و دیار

براساس نخستین «تصویب نامه هیئت وزیران وقت مورخ ۲۹/۳/۱۳۸۸» طبق پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (هنرهای زیبای کشور) تصویب کردند که سازمان های دولتی و ملی که در صدد تهیه مجسمه مشاهیر تاریخی‌ادبی‌هنری برای نصب در میادین و غیره هستند، باید قبلا طرح و نام سازنده مجسمه را به هنرهای زیبای کشور ارسال دارند تا در کمیسیون مربوطه مورد مطالعه و پس از تصویب اقدام به تهیه آن شود.

در تعیین محل نصب مجسمه کمیسیون فوق، نظر اداره کل باستان شناسی را رعایت خواهد کرد. دو وزارتخانه  فرهنگ و کشور مامور اجرای این تصویب نامه هستند. بر طبق دومین قانون که عبارت است از «آیین نامه نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه ها و یادمان ها در میادین و اماکن عمومی  و درجلسه ۴۴۲ مورخ  ۴ خرداد ۱۳۷۸ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است»، کلیه وزارتخانه ها، مراکز و سازمانها و نهادهای دولتی و شهرداری ها موظف به اجرای سیاست های مصوب شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و اماکن عمومی برای نظارت در موضوع این آیین نامه هستند.

همچنین بر اساس «دستورالعمل اجرایی نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و اماکن عمومی مصوب جلسه ۳۴۱ مورخ ۱۸ آبان ۱۳۷۹ شورای فرهنگی عمومی»، اماکن عمومی شامل میادین، مبادی ورودی شهرها، بوستان ها، معابر، محوطه و فضاهای عمومی تعریف شده است.

سال گذشته دستورالعمل صدور مجور ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری، در ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ به همه دستگاه‌ها و استانها ابلاغ و اعلام شد اجرای این دستورالعکمل لازم الاجراست و از سال جاری ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی ومیادین منوط به دریافت مجوز از شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و اماکن عمومی است.

با تشکیل شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و اماکن عمومی و ابلاغ این دستورالعمل، روند مصوبه قانونی  و آیین نامه نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه ها و یادمان ها در میادین و اماکن عمومی مصوبه خرداد ۱۳۷۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از ۲۲ سال آغاز شد. پیش از این در یکی دو مرحله تشکیل شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و اماکن عمومی در سال های مختلف در دستور کار قرار گرفت، اما تشکیل شورای و اجرای این قانون به نتیجه نرسید.

پس از تشکیل شورا (تدوین آیین‌نامه جشنواره‌ها، مجسمه‌های شهری و شفافیت در فعالیت‌ها) در سال گذشته و ابلاغ دستورالعمل  صدور مجور ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری در اسفند ماه سال گذشته، گام دوم برای تشکیل شوراهای استانی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و اماکن عمومی در تیرماه برداشته شد و با بررسی پرونده های استان ها، شوراهای استانی در استان های اردبیل، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، کردستان و یزد تشکیل شد و شوراهای سایر استان ها نیز با تایید شورای مرکزی راه اندازی می شود.

Visits: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا