اخباراخبار هنرهای تجسمی

حبیب نقاش یکی از آخرین بازماندگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای درگذشت

حبیب نقاش یکی از آخرین بازماندگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای درگذشت لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=17300 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

حبیب نقاش یکی از آخرین بازماندگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای درگذشت | به گزارش مجله اثرهنری به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، استاد حبیب نقاش پنجشنبه شب (۱۹ تیر) به دلیل کهولت سن و سکته مغزی در بیمارستان بستری و صبح جمعه (۲۰ تیر) دارفانی را وداع گفت.

استاد حبیب نقاش دزفولی یکی از میراث داران و به عبارتی آخرین بازمانده از هنرمندان نقاشی قهوه خانه ای و پرده خوانی در کشور بود که با جدیت و انرژی وصف ناشدنی در حفظ و آموزش این هنر سنتی و ایرانی عمر خود را صرف نمود.

استاد حبیب نقاش بیش از ۴۰ اثر نقاشی در موضوعات مختلف از جمله تلفیق واقعه عاشورا و دفاع مقدس خلق کرده و از نکات مهم هنر او این بود که این هنرمند خود، رنگ‎های مورد نیاز نقاشی‎هایش را تولید می‎کرد.

نام خانوادگی استاد نقاش از هنر خانوادگی‎اش که همان نقاشی است گرفته شده بود؛ خانواده‎ای که طی چندین نسل هنرمندان زیادی را برای حفظ هنر نقاشی قهوه‎خانه‎ای تربیت کرده است.

مرحوم نقاش که زاده سال ۱۳۱۱ در شهرستان دزفول بود آثار فاخری در سبک های گوناگون نقاشی همچون پرده خوانی، نقاشی قهوه خانه ای، نقاشی پشت شیشه، مینیاتور و حتی آثار کلاسیک از خود به یادگار گذاشته است.

هنر سنتی نقاشی قهوه خانه ای نوعی نقاشی با مضمونهای آیینی و حماسی است که در دوران مشروطیت بر اساس سنتهای هنر مردمی و دینی و با اثرپذیری از وقایعی همچون واقعه عاشورا و داستانهای شاهنامه رواج یافت ولی در واقع خاستگاه و زمینه ساز این هنر نقاشی، سنت کهن قصه خوانی و مرثیه سرائی و تعزیه خوانی در ایران بوده است و پیشینه اش به سده های دور می رسد.

مرحوم استاد حبیب نقاش با وجود کهولت سن، با اشتیاق و انرژی خاصی در نمایشگاههای گوناگون صنایع دستی و میراث فرهنگی شرکت جسته و حاصل تجربیات خود را در اختیار جوانان علاقمند قرار میداد، ایشان همچنین در سال ۹۲ به عنوان چهره ماندگار معرفی شدند.

درگذشت این استاد فرهیخته را به خانواده ایشان، بخصوص فرزند برومندشان، جامعه هنری و خانواده صنایع دستی و میراث فرهنگی تسلیت عرض میکنم.

گفتنی است، پاییز سال گذشته به ‌پاس خدمات ارزنده حبیب نقاش در عرصه هنر، مراسم بزرگداشت این استاد گرانقدر در مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول برگزار شده بود.

منبع : هنرآنلاین ، دیدارپرس

Visits: 63

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا