اخباراخبار حراجی‌های هنریاخبار هنرهای تجسمی

آرزوی کریستو با دو اثر عظیم محقق می‌شود

آرزوی کریستو با دو اثر عظیم محقق می‌شود  مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

آرزوی کریستو با دو اثر عظیم محقق می‌شود | بسته بندی «طاق پیروزی» در فرانسه و سکوی بزرگ بشکه‌ای (مصطبه) در امارات دو آرزوی بزرگ کریستو ولادیمیروف جاواچف، بعد از مرگ هنرمند، با فروش پیش‌طرحهای این پروژه به مرحله اجرا در خواهد آمد.

به گزارش مجله اثرهنری دو اثر عظیم‌جثه به عنوان آخرین آثار و آرزوی هنرمند فقد که پیش از مرگش برنامه‌ریزی شده بود به مرحله اجرا نزدیک شده است. طاق پیروزی در فرانسه و مصطبه یا سکوی بزرگ که بعنوان بزرگترین تندیس از آن یاد می‌شود دو اثر معروف از هنرمند بلغاری است که فقط مرگ توانست مانع اجرای آنها توسط وی شود.

پروژه طاق پیروزی که توسط کریستو ولادیمروف جاواچف در سال ۱۹۶۰ طراحی شده است، با پارچه آبی ـ نقره‌ای و طناب قرمز پیچیده خواهد شد.

این پروژه رویایی تقریباً ۶۰ ساله برای کریستو و همسر فرانسوی او ، ژان کلود به حساب می‌آمد و اولین بار در سال ۱۹۶۲ هنگام اجاره یک اتاق کوچک در نزدیکی بنای تاریخی ، طاق پیروزی، طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

کریستو ولادیمیرف جاواچف البته یک رویای ناتمام هم داشت و آن ساختن بزرگ‌ترین تندیس جهان در امارات متحده عربی بود؛ کشوری که سال ۱۹۷۹ عاشق آن شده بود. همین که کار اجرای طاق پیروزی به مناسبت پیروزی جبهه غرب در جنگ جهانی اول در ماه نوامبر به پایان برسد، توجه همه به پروژه‌ای جلب می‌شود که اول بار در ۱۹۷۷ کریستو ایده آن را مطرح کرد؛ تندیسی شبیه سکو یا مصطبه با ۱۵۰ متر بلندی و ۳۰۰ متر درازا با استفاده از ۴۱۰ هزار بشکه نفت رنگی که یادآور رنگ‌های معماری اسلامی است. مقیاس کوچکتر این پروژه قبلا در لندن بر روی دریاچه اجرا شده است اما این بار در ابعاد بزرگتر و در بیابان‌های امارات اجرا خواهد شد.

پروژه (طاق پیروزی) ۱۴ میلیون یورویی با عنوان L’Arc de Triomphe ، Wrapped، با ۲۵۰۰۰ متر مربع پارچه پلی‌پروپیلن قابل بازیافت و ۳۰۰۰ طناب قرمز اجرا خواهد شد.

پروژه طاق پیروزی ـ آرزوی کریستو با دو اثر عظیم

  • آرزوی کریستو با دو اثر عظیم محقق می‌شود مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری
  • آرزوی کریستو با دو اثر عظیم محقق می‌شود مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری
  • آرزوی کریستو با دو اثر عظیم محقق می‌شود مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری
  • آرزوی کریستو با دو اثر عظیم محقق می‌شود مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

مهمترین بخش این پروژه تأمین هزینه‌های اجرای آن است که پای حراجی‌ها را به این پروژه باز کرده است. طبق برنامه‌ریز‌یهای انجام شده پیش‌طرح‌ها، نقاشی‌ها و طراحی‌های انجام شده مربوط به این پروژه که توسط شخ کریستو ولادمیروف جاواچف انجام شده و شامل حدود ۲۵ طراحی و مربط با جیدمان «طاق پیروزی» است در شعبه پاریس حراج ساتبیز از تاریخ هفدهم سپتامبر تا سوم اکتبر همزمان با اجرای پروژه هنری با قیمت‌های اولیه ۱۵۰ هزار تا ۲.۵ میلیون دلار تحت عنوان «آخرین اثر کریستو» ارائه خواهد شد.

درآمد حاصل از این پروژه به بنیاد کریستو و ژان کلود اهدا خواهد شد تا این پروژه را حداقل بعد از مرگ هنرمند و همسر وی به ثمر برسانند.

بیشتر بخوانید :
معرفی و آثار کریستو ولادیمیروف به بهانه درگذشت هنرمند

ولادیمیر جاواچف، مجری دو طرح ذکر شده و خواهرزاده کریستو (در برخی خبرگزاری‌ها به عنوان برادرزاده معرفی شده است) هفته گذشته به گاردین گفت: «یک مونتاژ عکس از آنچه که به نظر می رسد ساخته شده است، اما آنها هرگز پیشنهاد انجام واقعی آن را ندادند زیرا فکر می کردند هرگز اجازه لازم را نخواهند گرفت.»

«ما امروز می توانیم بدون او این پروژه را انجام دهیم، زیرا آنها [Christo and Jeanne-Claude] قبلاً جنبه بصری و هنری آن را آماده کرده‌اند. این پروژه ۱۰۰٪ پروژه کریستو و ژان کلود است. آرزوی او این بود که حتی بعد از رفتنش این اتفاق بیفتد. ما فقط دید او را درک می کنیم.»

پروژه مصطبه یا سکو ـ آرزوی کریستو با دو اثر عظیم

  • آرزوی کریستو با دو اثر عظیم محقق می‌شود مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری
  • آرزوی کریستو با دو اثر عظیم محقق می‌شود مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری
  • آرزوی کریستو با دو اثر عظیم محقق می‌شود مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

این ایده در سال ۲۰۱۷ و همزمان با نمایشگاهی توسط کریستو احیا شد و مورد تأیید مقامات پاریس و مرکز یادبودهای ملت قرار گرفت که آثار تاریخی عمومی را رصد می کنند. ژان کلود در سال ۲۰۰۹ و کریستو در ماه مه سال گذشته درگذشت.

جاواچف همچنین در مورد پروژه اجرای مصطبه یا سکو در واحه لیوا نیز گفت: این پروژه در زمانی بین پنج تا ۱۰ سال می‌تواند عملیاتی شود. به گفته جاواچف، با اینکه مصطبه همچنان در مرحله نرم‌افزاری است اما مهندسی کار و تعیین مکان اجرا به پایان رسیده و کار در آستانه کلید خوردن است. کریستو و همسر فرانسوی‌اش ژان-کلود بار نخست در ۱۹۷۹ و دو سال پس از مطرح شدن ایده مصطبه به امارات رفتند و در انبوه سفرهای پس از آن لیوا را پسندیدند؛ بیابانی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب ابوظبی.

«کریستو» در طول فعالیت خود اغلب طراحی‌های اولیه پروژه‌های هنری خود را به منظور تامین بودجه لازم برای اجرای پروژه‌های هنری پرهزینه به فروش می‌رساند. بودجه ۱۴ میلیون یورویی پروژه «طاق پیروزی» نیز با استفاده از فروش طراحی‌های او تامین می‌شود. پروژه «طاق پیروزی» قرار بود در آوریل گذشته اجرا شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

هریستو ولادیمیروف جاواچف در بلغارستان متولد شد و در صوفیه تحصیل کرد ، اما در سال ۱۹۵۷ به غرب برگشت و با قطار از پراگ به وین و از طریق ژنو به پاریس بازگشت و در آنجا با ژان کلود دنات دی گوبون دیدار کرد و با وی ادواج کرد و به همسر و شریک هنری او تبدیل شد، این زندگی و کار مشترک تا زمان مرگ آنها تحت عنوان بیناد کریسو و ژان کلود ادامه داشت. این زوج در سال ۱۹۶۴ به نیویورک نقل مکان کردند و سه سال اول خود را به عنوان مهاجر غیرقانونی در آنجا گذراندند. این بنیاد توسط برادرزاده کریستو اداره می‌شود.

«کریستو و ژان کلود» بیشتر برای بسته‌بندی کردن موقتی ساختمان‌ها و سازه‌های مشهور شناخته می‌شوند. از جمله مشهورترین آثار کریستو بسته بندی کل رایشتاگ در برلین در سال ۱۹۹۵ و پونت نوف در پاریس در سال ۱۹۸۵ بود.

کریستو در یک مصاحبه در خصوص پروژه‌های خود گفته بود :
«ما ۱۰ سال برای پونت نوف وقت داشتیم. ما ۲۵ سال برای رایشتاگ فرصت داشتیم زیرا سه بار رد شد. ما ۲۶ سال منتظر دروازه ها بودیم [Central Park, New York] پس از انکار دوباره و دوباره این صبر نیست … ژان کلود همیشه گفته است که این یک اشتیاق است.»

تیم های ساختمانی به مدت ۱۲ هفته کار خواهند کرد تا پس از جشن سنتی روز باستیل فرانسه در ۱۴ ژوئیه در شانزه لیزه ، که در طاق پیروزی آغاز می شود و قبل از ۱۸ سپتامبر به پایان می رسد ، عملیات نصب را آغاز کنند. مانند اکثر کارهای کریستو ، موقتی خواهد بود. کار برای برداشتن بسته بندی به موقع مراسم روز آتش بس در ماه نوامبر از ۳ اکتبر آغاز می شود.

طاق پیروزی قرار بود سال گذشته همزمان با نمایشگاه کریستو در مرکز پمپیدو در پاریس برگزار شود ، اما به دلیل کوید لغو شد.

جاواچف گفت یک مشکل پیش بینی نشده دیگر نیز وجود دارد. وی گفت:
«اتحادیه فرانسه برای حمایت از پرندگان با ما تماس گرفت و گفت که شاهین سیگاری در بنای یادبود لانه می کند و آیا می توانیم پروژه را به ماه سپتامبر موکول کنیم.»

همانطور که در بخش اول گزارش اشاره شد، بودجه این پروژه کاملاً با فروش مطالعات مقدماتی، نقشه‌ها و کلاژهای مربوط به پروژه‌، و همچنین مدل های مقیاس بزرگ‌، آثار مربوط به دهه‌های ۵۰ و ۶۰ و سنگ نگاره‌های اصلی در موضوعات دیگر توسط کریستو تامین می شود. او بودجه عمومی دریافت نخواهد کرد.

قرار است مصطبه در واحه لیوا هم بدون سرمایه‌گذاری دیگران و با تکیه بر سرمایه خود هنرمند اجرا شود. همان‌گونه که ایفل نماد و نشانه پاریس و فرانسه است، مصطبه هم نماد ابوظبی و امارات خواهد بود و جاواچف ۴۸ ساله قول داده آن را پیش از مرگ به پایان برساند.

برخی از آثار کریستو ولادیمروف جاواچف :

Visits: 32

منبع
گاردینایسناهنرآنلاینبخش معرفی هنرمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا