آموزشیپژوهشفراخوان نگارگری

فضای پرسپکتیو برای نقاشی ایرانی یک فضای مدرن است

فضای پرسپکتیو برای نقاشی ایرانی یک فضای مدرن است | سایت : AsarArt.ir/Atelier | کانال رسمی باشگاه‌های تخصصی اثرهنری(آتلیه اثرهنری) ـ @AsarArtAtelier
فضای پرسپکتیو برای نقاشی ایرانی یک فضای مدرن است | عبدالله آقایی دکترای پژوهش هنر در دومین نشست تخصصی هنرهای تجسمی که با عنوان نمادپردازی پنهان برگزارشد گفت: پرسپکتیو در نقاشی ایرانی به عنوان یک تکنیک از جامعه مدرن وارد شد، فضای پرسپکتیو برای نقاشی ایرانی یک فضای مدرن است در واقع در نقاشی ایرانی ظهور پرسپکتیو یک امر مدرن به حساب می آید.

به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این نشست که در بعد از ظهر روز پنج شنبه ۱۱ مرداد ماه در سالن سعدی حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد دکترعبدالله آقایی دکترای پژوهش هنر با موضوع “نماد پرسپکتیو در نقاشی ایرانی” ودکتربهار مختاریان دانشیار دانشگاه هنر اصفهان با موضوع “از دیدن تا خوانش تصویر” به سخنرانی پرداختند.

آقایی ضمن تعریف پرسپکتیو گفت: پرسپکتیو در واقع تکنیکی برای تجسم فضای سه بعدی روی کاغذ دو بعدی است که این روش در دوران رنسانس شکل گرفت.

وی تابلوی “بشارت” را اولین اثری دانست که نقاش در آن پرسپکتیو را به ظهور رسانده است و افزود: این تکنیک یک فضایی ریاضی و انتزاعی است ومفهوم نمادین دارد. پرسپکتیو یک شکل نمادین دارد و بیکران است و خطوط موازی که در واقعیت وجود دارد را می‌توانیم در این ساختار ببینیم.

وی ادامه داد: پانوفسکی میان معنای عام و خاص پرسپکتیو ارتباط برقرار می کند و شکل گیری پرسپکتیو در زمان رنسانس را باید متناسب با یک جهان بینی دانست که می‌توان آن را آغاز جهان مدرن به حساب آورد. فضای پرسپکتیو برای نقاشی ایرانی یک فضای مدرن است در واقع در نقاشی ایرانی ظهور پرسپکتیو یک امر مدرن به حساب می آید.

این دکترای پژوهش هنر با اشاره به خصوصیات نقاشی ایرانی و ظهور پرسپکتیو در آن به عنوان یک امر مدرن تصریح کرد: در نقاشی ایرانی عادت بر این بوده است که افق در بالاترین نقطه قرار بگیرد تا بتوان فضای بیشتری را برای روایت تصویر نشان داد. نیروی فضاسازی سنتی نقاشی ایرانی خطوط پرسپکتیو را به بالای تصویر منتقل کرده است کشیدن حوض ها و فرشینه ها از زاویه دید بالا از سنتهای تکنیک های نقاشی ایرانی بوده است و پس از ورود پرسپکتیو در نقاشی ایرانی زوایای مختلف دید در نقاشی ایرانی به صورت تاکید شده آورده شد.

عبدالله آقایی خاطرنشان کرد: در نقاشیهایی که پس از ورود پرسپکتیو به نقاشی ایرانی کشیده شده ترکیب بندی زوایای دید بسیار دیده می‌شود و پرسپکتیو نیز به‌عنوان یک زاویه دید آورده شده است تکنیک پرسپکتیو دارای صفاتی از جمله واحد بودن و همگن بودن است پرسپکتیو در نقاشی ایرانی به عنوان جز پذیرفته شده است در واقع مفهوم واقعی پرسپکتیو در نقاشی ایرانی در زمان قاجار و به وسیله کمال الملک اتفاق افتاد، نقاشی ایرانی با ظهور کمال الملک راه خود را از این تکنیک جدا کرد.

وی ادامه داد: پرسپکتیو در معنای عام به معنای تکنیکی در نقاشی است اما به معنای خاص مبتنی بر یک جهان بینی است که از دوره رنسانس شکل گرفت.

اینستاگرام

Visits: 84

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا