معرفی هنرمند

معرفی و آثار هادی ضیاءالدینی

معرفی و آثار هادی ضیاءالدینی لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=16045 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

معرفی و آثار هادی ضیاءالدینی | به گزارش مجله اثرهنری : هادی ضیاءالدینی سال ۱۳۳۵ در سنندج و محله «جور آباد» و در خانواده‌ای اهل شعر و عرفان به دنیا آمد. قبل از دبستان به نقاشی روی آورد و بعد از دوره ابتدائی اولین گامها را در مجسمه سازی برداشت و این دو را با رنج فراوان و بدون آموزش و کلاسی آکادمیک همزمان پیش برد.

او که فعالیتهای هنریش را با طراحی و نقاشی شروع کرده است، می‌افزاید: همه بچه‌ها از کودکی به نقاشی کردن علاقه‌مند هستند و این یک روال کاملا طبیعی است. من هم از این امر مستثنی نبودم، اما من به نقاشی عشق ورزیدم و آن را ادامه دادم. هادی ضیاءالدینی معتقد است که هنرمند زمانی در کارش موفق می‌شود که کارش را به مخاطبان عرضه کند و خاطر نشان می‌کند: من پس از برگزاری اولین نمایشگاهم در سنندج وعرضه نقاشی‌هایم به مردم احساس کردم که می توانم نقاشی را ادامه دهم و از این راه به مردم نزدیک شوم.(۲)

در سال ۱۳۵۶ به دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران وارد شد و کار خود را در کلاس‌های طراحی و نقاشی هانیبال الخاص صیقل داد. او پس از پایان تحصیل به زادگاه خود بازگشت و از آن پس همه‌ی همّ و غم خود را به تصویر کردن زندگی و احوالات مردم کردستان اختصاص داد. ضیاء‌الدینی برگزیده‌ی چهارمین بی‌ینال نقاشی در موزه هنرهای معاصر تهران در ۱۳۷۶ـ اولین بی‌ینال بین‌المللی طراحی در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران در ۱۳۷۸ و منتخب اولین جشنواره هنرهای تجسمی اصفهان با دریافت دیپلم افتخار در زمینه‌ی مجسمه‌سازی در ۱۳۶۷ است. (۱)

من یک نقاش و مجسمه ساز محتوی گرا هستم، بیشتر از هرچیز نا سامانی‌ها و بی‌عدالتی‌ها آزارم می‌دهد. هرچند استاد هادی ضیاءالدینی فعالیتهای هنریش در رشته نقاشی آغاز کرد و ادامه داد اما بدون تردید همگان او را به عنوان یک هنرمند پیکره تراش می‌شناسند و اثرهای جاودانه‌اش نیز در این مسیر خلق شده‌اند. (۲)

ضیاء‌الدینی از یکسو در کارهای واقع‌گرای خود ابعاد مختلف زندگی و تاریخ و آداب و رسوم مردم کردستان را به تصویر می‌کشد و از سوی دیگر در کارهای انتزاعی‌ترش به موقعیت انسان جهانی و تلاش او برای رهایی از بند می‌پردازد.

میان « نوآوری » و « مدرن» بودن تفاوت قائلم . معتقدم که اثر ( هنری ) یا هنر است یا هنر نیست و تاریخ خلق اثر و یا شیوه نقاش ربطی به ارزش یا بی ارزش بودن هنرش ندارد. (۴)

هادی ضیاءالدینی

درونمایه‌ی همیشگی کارهای او نمایش رنج‌ها و تلاش‌های مردم کرد برای گذران و پیشبرد یک زندگی سرشار و انسانی است. حالات درونی و عواطف پر‌شوری که او در چهره‌ی این زنان و مردان و کودکان برجسته می‌کند اغلب در متن زیبایی‌های طبیعت سرزمین مادری او قرار دارد.

ضیاء‌الدینی از همان ابتدای کار خود به آثار نقاشان رمانتیک، سمبولیست و واقع‌گرا همچون فرانسیسکو گُیا، میخاییل وروبل و آرکادی پلاستف بسیار علاقمند بود و در کارهایش بسیار از آن‌ها تاثیر گرفت. میخاییل وروبل ۱۸۵۶-۱۹۱۰ نقاش روس با فاصله گرفتن از جریانات هنری مرسوم زمان خود نماینده‌ی شاخص نقاشی هنر سمبولیستی و «آر نوو» بود. در حالی‌که آرکادی پلاستف ۱۸۹۳-۱۹۷۲ نقاش واقع‌گرای شوروی در آثارش به‌صحنه‌های زندگی روزمره و کار و تلاش مردم سرزمین خود می‌پرداخت. علاوه بر این دو، نقاشی‌های‌ ضیاءالدینی در سبک و محتوا نزدیکی زیادی با آثار نقاشان جمهوری‌های سابق شوروی دارد که بر هویت قومی و تجلیات ویژه‌ی سرزمینی خود تاکید کرده‌اند.(۱)

« همیشه آرزو کرده ام چیزی به نام خواب و یا سه وعده غذا وجود نداشت . تمام ساعات بیداری را طراحی کار می کنم ، مجسمه می سازم و نقاشی می کنم . »(۴)

هادی ضیاءالدینی

آثار هادی ضیاء‌الدینی در نمایشگاه اخیرش به طور کلی به سه دسته کلی تقسیم می‌شود: طراحی‌ها، نقاشی‌ها و مجسمه‌ها. او دستی قوی در طراحی دارد و علاوه بر صدها طراحی مدادی و ذغالی، بخش مهمی از کارهای اخیرش را که با خراش روی سطوح قیر‌اندود کار کرده تحت عنوان «بداهه‌ها» در این نمایشگاه و درکتابی تحت همین عنوان ارائه کرده است. نقاشی‌های او بیشتر بر پایه‌ی مشاهده و تخیل و با اتکاء به مهارت در طراحی به شکل مستقیم و فی‌البداهه اجرا می‌شوند.

ضیاءالدینی با ساختن مجسمه‌های عظیم و گاه چند فیگوره از وقایع روزمره و تاریخی مردم کرد و مشاهیر فرهنگی و هنری ایران مهارت و جسارت خود را در این فن زیبا که آن را درطول تلاش و تجربه شخصی فراگرفته اثبات می‌کند.

مجسمه‌ی عظیم او به نام «انفال» که با ارتفاع حدود ۱۸ متر در سه تکه‌ی شش متری ساخته شده و هنوز پس از ده سال(تاریخ انتشار متن ۹۸) نصب و بطور کامل عکاسی نشده، از حدود بیست فیگور در هم پیچیده شکل گرفته است. ضیاءالدینی فاجعه‌ی زنده به گور شدن حدود۱۸۲ هزار مردم کرد توسط صدام حسین را در این اثر سترگ جسمیت بخشیده است. (۱)

در قرآن کریم سوره انفال آمده است کسی که با اسلام دشمنی ورزیده و جنگ می کند باید با او مقابله شود . و صدام از این کلمه سوء استفاده کرده و کار سیاسی و اشتباه خود را بدین گونه توجیه کرده و با مردم کرد عراق برخورد کرده و تعداد ۱۸۲۰۰۰ نفر از آنها را زنده به گور کردند .(۴)

میان « نوآوری » و « مدرن» بودن تفاوت قائلم . معتقدم که اثر ( هنری ) یا هنر است یا هنر نیست و تاریخ خلق اثر و یا شیوه نقاش ربطی به ارزش یا بی ارزش بودن هنرش ندارد.(۴)

هادی ضیاءالدینی

معرفی هنرمند :

هادی ضیاءالدینی زاده (زاده ۱۳۳۵ سنندج)
مجسمه‌ساز و نقاش ـ کرد ـ ایران

نمایشگاه‌ها

نمایشگاه‌های داخلی (انفرادی و جمعی)
تهران، سنندج، اصفهان، تبریز، ایلام، همدان، مهاباد، سقز، مریوان، بانه، قشم، چابهار، کرمانشاه، اشنویه، بیجار، دیواندره

نمایشگاه‌های خارج از ایران
چین، واشینگتن (ایالات متحده آمریکا)، لندن، برن (سویس)، مارتینی (سویس) ،ژنو (سویس) ،قرقیزستان ،قزاقستان ،ازبکستان ،کویت ،سلیمانیه کردستان عراق، اربیل ،حلبچه ،سوریه

شرکت در مسابقات

برگزیده در چهارمین بی ینال (دوسالانه) نقاشی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۷۶)
برگزیده اولین بی ینال (دوسالانه) بین‌المللی طراحی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۷۸)
منتخب اولین جشنواره هنرهای تجسمی اصفهان و دریافت دیپلم افتخار در زمینه مجسمه‌سازی ۱۳۶۷(۳)

داوری :

داوری جشنواره های هنرهای تجسمی
جشنواره نقاشی غرب ایران در مریوان
جشنواره مدرسین آموزش و پرورش سنندج در چند نوبت (۴)

آثار

ساخت پیکره تمام قد گاندی (دراندازه طبیعی) رهبر مردم هند در سال ۱۳۵۳
ساخت و نصب پیکره «چوپان» با ارتفاع سه متر در پارک آبیدر سنندجساخت و نصب پیکره «آزادی» با ارتفاع شش متر در میدان آزادی سنندجساخت و نصب پیکره «دو کودک» با ارتفاع چهار متر در پارک آبیدر سنندج *ساخت و نصب پیکره «مولوی کرد» با ارتفاع ۵/۳ متر در میدان مولوی کرد سنندج
ساخت و نصب پیکره «کارگر» با ارتفاع ۴ متر در میدان کارگر سنندجساخت و نصب پیکره «استاد هه ژار» با ارتفاع ۴ متر در میدان استاد هه ژار مهاباد
ساخت و نصب پیکره «استاد هیمن» با ارتفاع ۴ متر در میدان استاد هیمن مهابادساخت و نصب
پیکره «استاد محمد قاضی» با ارتفاع ۴ متر در میدان محمد قاضی
ساخت و نصب پیکره «میر عماد قزوینی» با ارتفاع ۵ متر در میدان میر عماد قزوین
ساخت و نصب پیکره «لذت رهایی» با ارتفاع ۳ متر در میدان پارک کودک اصفهان
ساخت و نصب پیکره «شیخ محمود برزنجه» با ارتفاع ۸ متر در میدان شیخ محمد سلیمانیه عراق
ساخت و نصب پیکره «مستوره اردلان» با ارتفاع ۴ متر در پارک اربیل عراق
ساخت و نصب پیکره «شیخ حسن علی (جگر خون)» در اربیل عراق
ساخت و نصب نقش برجسته «سرباز مادی» با ارتفاع ۵/۲ در سر در موزه سنندج
ساخت و نصب نقش برجسته «زیویه» با وسعت ۱۰۰ متر مربع در میدان و ورودی پارک آبیدر
ساخت چندین سردیس از تیپهای مناطق مختلف کردستان جهت نمایش در موزه مردم شناسی خانه آصف
ساخت چندین سردیس از شخصیتها و مشاهیر کرد جهت نمایش در موزه مردم شناسی خانه آصف
برگزاری اولین نمایشگاه مجسمه‌های شخصی (با بیش از چها پیکره) در نگارخانه ارشاد راهیابی
شرکت در دومین بی ینال مجسمه‌سازی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران)
ساخت و نصب پیکره بێارانی در سنندج ساخت
نصب پیکره انفال در اربیل
ساخت و نصب پیکره معلم در دهگلان

عضو افتخاری انجمن نقاشان ایران

آثار هادی ضیاءالدینی :

آثار حجمی و مجسمه‌های هنرمند :

آثار طراحی و نقاشی هنرمند :

منبع :

۱ـ‌ حرفه هنرمند
۲ـ ایسنا
۳ـ ‌لیلیت
۴ـ خبرگزاری هانا
۵ـ هنرآنلاین
۶ـ صفحه مجازی هنرمند

Visits: 3590

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا