اخباراخبار هنرهای تجسمی

خانه هنرمندان ایران در شرایط بحرانی

خانه هنرمندان ایران در شرایط بحرانی لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=17943 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

خانه هنرمندان ایران در شرایط بحرانی | به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایسنا در دوارن کرونایی روزی نیست که کرکره مغازه‌ای پایین نیاید یا چراغ کارگاهی خاموش نشود. در این مقطع، هر روز شاهد تعطیلی تعدادی از مشاغل هستیم و بسیاری از اقشار اجتماع، وضعیت اقتصادی دشواری را سپری می‌کنند. در این میان مشکلات اقتصادی حوزه فرهنگ و هنردوچندان است چراکه اغلب فعالیت‌های فرهنگی به عنوان اموری نه چندان ضروری شناخته می‌شوند. به تازگی نیز نگرانی‌های جدی درباره مشکلات اقتصادی خانه هنرمندان ایران مطرح شده که ادامه فعالیت این خانه را با چالشی اساسی رو به رو کرده است.

در همین زمینه مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، درباره وضعیت این مکان هنری در دوران کرونایی توضیح داد: خانه هنرمندان این روزها دوره‌ای بسیار دشوار را می‌گذراند و بعد از ۲۱ سال فعالیت که به عنوان مکانی امن، شریف و قابل اعتماد برای همه هنرمندان و هنردوستان تبدیل شده، در زمینه شرایط اقتصادی و ادامه فعالیت آن نگرانی جدی داریم.

او البته ابراز امیدواری کرد که با جذب حمایت‌ نهادهای فرهنگی و شهرداری، بتوان خانه امید هنرمندان را همچنان سرپا نگه داشت و تعطیلی این خانه مقطعی و ویژه دوران کرونایی باشد.

رجبی معمار با اشاره به جایگاه مهم خانه هنرمندان ایران افزود: در تمام این سال‌ها خانه هنرمندان مجموعه‌ای کاملا فرهنگی بوده است و هرگز وارد فعالیتهای سیاسی نشده هرچند عده‌ای تلاش داشتند تا این مکان را به این سمت و سو بکشانند.

او، عملکرد خانه هنرمندان ایران را بسیار برجسته و درخشان توصیف کرد و ادامه داد: این مجموعه متعلق به همه هنرمندان است همچنانکه در شواری عالی آن هم نمایندگان تمام انجمن‌های هنری حضور دارند و همه آنان، این مکان را خانه خود می‌دانند.

رجبی معمار خاطرنشان کرد: خانه هنرمندان ایران ردیف بودجه دولتی نداشته است و مهم‌ترین نقطه اتکای آن بودجه مصوبی است که از سوی شهرداری به عنوان نهادی عمومی به این مکان تعلق می‌گرفته که همراه با درآمدهای خانه، هزینه‌های آن را تامین می‌کرده است.

او با ابراز تاسف از اینکه در چند ماه گذشته بودجه شهرداری هم قطع شده است، اضافه کرد: می‌دانیم شهرداری هم با مشکلات اقتصادی رو به رو است که سبب شده در چند ماه گذشته حمایت‌هایشان از خانه هنرمندان ایران قطع شود و از آنجاکه فعالیت‌های حضوری ما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاملا قطع شده است، طبیعتا فرصتی هم برای درآمدزایی از طریق کافه‌ها، گالری‌ها و فروشگاه‌های این مکان نداشته‌ایم و به همین دلیل، برای تامین هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکلات اساسی رو به رو هستیم.

این مدیر هنری گفت: در این مدت هیچ یک از پیگیری‌هایی که با دستگاه‌های گوناگون انجام داده‌ایم به نتیجه نرسیده و همه درخواست‌هایمان بی پاسخ مانده است.

رجبی معمار تاکید کرد: همه تلاش‌ما ن را به کار می‌گیریم تا این خانه را که خانه امید هنرمندان است، سرپا نگه داریم و تعطیلی‌های آن تعطیلاتی مقطعی و به دلیل کرونا باشد نه اینکه تعطیلاتی ادامه‌دار شود.

او از شهرداری درخواست کرد از انجام کمک‌های قبلی به خانه هنرمندان مضایقه نکنند و همچنین از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور فرهنگی و هنری و نیز سازمان برنامه و بودجه تقاضا کرد فکری برای این مکان فرهنگی هنری بکنند.

رجبی معمار با اشاره به نقش مهم هنرمندان در ایجاد نشاط و شادی در هر جامعه‌ای خاطرنشان کرد: اگر جامعه هنری خود نشاط نداشته باشد، چگونه می‌تواند به جامعه امید و شادی ببخشد؟!

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران ابراز تاسف کرد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، به احتمال زیاد ناچار خواهیم شد تعدادی از همکاران با سابقه و ارزشمند خود را که ۲۱ سال است با ما همکاری دارند و هنرشناس هستند و بار تمام برنامه‌های مجموعه بر دوش آنان است، از دست بدهیم.

او در ادامه از تعاملات بین‌المللی خانه هنرمندان هم سخن گفت و یادآوی کرد: این مجموعه ارتباطات بین‌المللی موثری دارد و دامنه فعالیت‌های آن به داخل کشور محدود نمی‌شود. به همین دلیل از مسئولان فرهنگی می‌خواهیم در این شرایط خطیر، ما را هم در نظر بگیرند و کمک کنند چراغ خانه هنرمندان ایران روشن بماند.   

Visits: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا