اخبار هنرهای تجسمیفراخوان گرافیک

افتتاح نمایشگاه پوسترهای مرتضی ممیز

افتتاح نمایشگاه پوسترهای مرتضی ممیز لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=9615 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
افتتاح نمایشگاه پوسترهای مرتضی ممیز | مراسم بزرگداشت چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز با افتتاح نمایشگاهی از از گزیده‌ای از پوسترهای این هنرمند فقید، روز جمعه (۲۴ آبان‌ ماه) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

افتتاح نمایشگاه پوسترهای مرتضی ممیز | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایسنا، چهاردهمین سال درگذشت مرتضی ممیز، گرافیست، طراح و تصویرگر با افتتاح نمایشگاهی از گزیده پوسترهای این هنرمند به همراه آثاری از جیانپینگ هه، طراح گرافیک از کشور آلمان برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه‌ها، مجید رجبی‌معمار ـ مدیر عامل خانه هنرمندان ایران ـ در سخنانی اظهار کرد که با نگاه به زندگی مرتضی ممیز به عنوان پدر هنر گرافیک معاصر و مدرن ایران می‌بینیم که او زندگی پربار و برکتی داشته است. با همت استاد ممیز و برخی دیگر از اساتید هنر، خانه هنرمندان ایران پایه‌گذاری شد. همچنین او بود که رشته گرافیک را در دانشگاه ایجاد کرد تا تجربه‌هایی از هنرهای تجسمی، نقاشی و گرافیک ایران به یک دانش عینی و قابل انتقال تبدیل شود. این بزرگداشت، یک فرصت کم‌نظیر و شایسته است که نصیب جامعه هنری و خانه هنرمندان ایران می‌شود.

در ادامه ساعد مشکی، هنرمند طراح گرافیک نیز بیان کرد: آنچه استاد ممیز را از دیگران متمایز می‌کند، فعالیت‌های گسترده او در حیطه‌های گوناگون است. استاد ممیز ۴۰۰ هزار پوستر طراحی کرده که کار بسیار بزرگی در عرصه هنر گرافیک ایران محسوب می‌شود. این روزها، نمایشگاهی از گزیده آثار مرتضی ممیز به نمایش گذاشته شده است که مجموعه متنوعی از سبک‌های اجرایی از دوره‌های مختلف فعالیت ایشان است، برخی پوسترها دیده نشده و برخی کمتر دیده شده است.

همچنین انوشیروان ممیز، فرزند زنده‌یاد مرتضی ممیز نیز در سخنانی توضیح داد که چهاردهمین سالگرد مرتضی ممیز در دو بخش برگزار می‌شود بخش نمایشگاهی و بخشی هم به هنرمند مهمان جیانپینگ‌هه طراح گرافیک از کشور آلمان اختصاص دارد.

نمایشگاه چهاردهمین سالگرد زنده‌یاد مرتضی ممیز از ۲۴ آبان تا ۵ آذر ماه برقرار است.

مرتضی ممیز متولد ۴ شهریور ۱۳۱۵ در تهران چشم به جهان گشود؛ او طراح گرافیک، تصویرگر، استاد دانشگاه بود.

ممیز در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد و سه سال بعد گواهینامهٔ طراحی غرفه و ویترین و معماری خود را از مدرسه عالی هنرهای تزیینی پاریس دریافت کرد. او در سال‌های پایانی عمر خویش با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و از ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۸۴ برای تازه‌ترین دور شیمی‌درمانی، در بیمارستان آبان تهران بستری شده بود که چند روز بعد حالش رو به وخامت نهاد و در سن ۶۹ سالگی روز شنبه پنجم آذر ماه ۱۳۸۴ درگذشت. پیکر مرتضی ممیز، هفتم آذرماه، تشییع و در باغبان‌کلا، واقع در کردان کرج، به‌خاک سپرده شد.

Views: 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا