پژوهشمعرفی کتاب

کتاب «خطوط تفننی در ایران» پژوهشی در خط و خوشنویسی

کتاب «خطوط تفننی در ایران» پژوهشی در خط و خوشنویسی لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=21184 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

کتاب «خطوط تفننی در ایران» پژوهشی در خط و خوشنویسی | کتاب “خطوط تفننی در ایران” اثری پژوهشی است که سیر تاریخی بدایع در حوزه هنر خوشنویسی را بررسی می‌کند.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از هنرآنلاین “خطوط تفننی در ایران” نوشته تکتم رحمانی؛ به یکی از موضوعات خارج از سیر تاریخ هنر خوشنویسی پرداخته و زمینه‌‌هایی که باعث شکل‌گیری نقاشی‌خط در دنیای امروز شده را بررسی کرده است.

از آنجا که خط هنر اول مسلمانان و دامنه گستره زیبایی‌شناسی آن در حوزه جغرافیای ایران اتفاق افتاده، تکتم رحمانی در این کتاب به یکی از رسوم قابل توجه در میان خوشنویسان گذشته پرداخته است.

همانگونه که در مقدمه کتاب آمده است: “خطاطان هنرور پس از تسلط بر اقلام مختلف، خاطر هنرجوی خود را بفروع و خطوط تفننی تسلی می‌بخشند. این آثار به سبب تصرف شخصی که در قواعد خوشنویسی آن‌ها شده است، در ذیل خطوط مشخص و معروف اسلامی و ایرانی نمی‌گنجند. خطوطی که جنبه تزئین و آرایشی آن بیش از جنبه رعایت اصول خوشنویسی مطرح است و اوج این بدایع و تنوع در استفاده از خطوط و اقلام تفننی را در دوره قاجار شاهدیم. ترکیب‌هایی عجیب که به عمد از اصول خوشنویسی خارج است و آراسته به صفا و بهجت‌اند.”

تکتم رحمانی در کتاب “خطوط تفننی در ایران” از اولین نمونه‌های کوفی‌های تزئینی تا قطعه‌هایی که به تسامح نقاشی‌خط نامیده می‌شوند را در دوره‌های گوناگون تاریخی در این کتاب ذکر می‌کند و به شرح این گونه‌ آثار می‌پردازد. با توجه به کمبود منابع مطالعاتی در حوزه نقاشی‌خط سنتی ایران، این پژوهش بستری است که بنیان‌های نظری این هنر را گردآوری کرده است. .

کتاب “خطوط تفننی در ایران” نوشته تکتم رحمانی، در ۱۲۰ صفحه به قیمت ۷۰ هزار تومان از سوی انتشارات عقربه در دسترس علاقمندان به هنر قرار گرفته است.

کتاب «خطوط تفننی در ایران» پژوهشی در خط و خوشنویسی لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=21184 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام : t.me/AsarArtMagazine 👆
کتاب «خطوط تفننی در ایران» پژوهشی در خط و خوشنویسی

Visits: 102

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا