معرفی هنرمندهنرمندان انیمیشنهنرمندان تصویرسازیهنرمندان گرافیکهنرمندان نقاشی

معرفی و آثار مسعود کشمیری

معرفی و آثار مسعود کشمیری لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=21365 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

معرفی و آثار مسعود کشمیری | به گزارش مجله اثرهنری مسعود کشمیری اهل مشهد و متولد ۱۳۵۵ است. همکاری با انتشارات و استودیوهای گوناگون داخل و خارج از کشور در حوزه‌های تصویرسازی، طراحی گرافیک و انیمیشن را در کارنامه خود دارد.

کشمیری دارای مدرک کارشناسی و کارشناس ارشد گرافیک و همچنین کارشناسی ارشد انیمیشن در دانشگاه هنر تهران بوده و سابقه استادیاری در دانشگاه هنر فردوسی مشهد، دانشکده هنر سمنان، دانشگاه هنر تهران را نیز در کارنامه خود دارد.

وی در عرصه گرافیک، تصویرسازی و انیمیشن آثار ارزنده‌ای را ارائه داده و توانمندی خود را به رخ کشیده است. در کارنامه هنری وی انیمیشن کوتاه «نقاش و پرنده» و تصویرسازی برای مجله اسپوار نیز دیده می‌شود.

«مسعود کشمیرى در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهى حضور داشته است و تاکنون ۳ نمایشگاه انفرادى برگزار کرده است. ”نقاشى هاى مسعود کشمیرى سهم و نقش نقاشى کارآمد و استادکارى چیره دست را اعلام مى کنند که همراه با جمعى قابل توجه، به نقاشى واقع گراى امروزى شده مى پردازند و حاصلى در خور باقى مى گذارند. نقاشى هاى این مجموعه به طور عمده به تصویرگرى زنان و دختران جوانِ اغلب ایستاده اختصاص پیدا کرده اند و اشاره به نگاه شیفته و جستجوى مداوم او در این زمینه دارند؛ نقاشى هایى که از حیث شیوه و روش کار، یادآور تصویرگرى هاى استادانه نقاشان و تصویرگران مجله هاى معتبر « تصویرگرى » آمریکایى دهه هاى پنجاه و شصت میلادى اند که با ضربه هاى غلیظ و ماهرانه از کار درمى آمدند، و از همین جاست که اتصال و ارتباط کارا و بامحکم و مشخص مى شود و این همسانى و هماهنگى، نه نقصان، که علامت امتیاز و خلوص کار اوست. زن ها و دختران نقاشى هاى او اغلب بىتکلف « پز » کار مشخصى نمى کنند و هرچند در حالت هایى عادى و در رفتارى ساده و گرفته اند، اما -و بى هیچ پیام و پیغامى- پیشاروى نقاش به نظر مى رسد که بیشتر به صرف زن بودنشان است که انتخاب و توجیه مى شوند و وقتى در قابى و لحظه اى تصادفى از زندگى روزمره قرار مى گیرند، حسى از پیرامون دلخواه و انتخاب شده نقاش را در خود جا مى دهند. مسعود کشمیرى طراح توانمندى هم هست و جز طرح هایى نرم و راحت از آدم هاى نشسته در اطاق و اطاق هاى در انتظار آدم ها، تصویرگرى ها و قصه هاى مصور معمول قرن گذشته را هم با مهارت بودن او را هم « کمیک بوک » به شیوه هاى انجام و ادامه مى دهد و زمینه این و نقاشان و تصویرگران معتبر دیگرِ « روایت گر » ، از جاهاى دورى مثلا کارهاى میلادى، مى شود سراغ گرفت. باید خوشحال باشیم که « ان-سى– وایت » دهه چهل نقاشى چنین توانمند و با استعداد در میان ما حضور دارد و کار مى کند، و معاصر است، بى آن که به خاطر معاصر بودن، چیره دستى و شیوه و معنا و اشتیاق خود را واب گذارد و فراموش کند.» (۳)

«من همیشه درگیر آثار خیلی خوب تاریخ هنر بوده‏‌ام، از کارهای قرون وسطایی گرفته تا داوینچی، رافائل، رامبراند، آثار رئالیست‎‌ها، امپرسیونیست‌ها و … من عاشقانه آثار این هنرمندان را دوست دارم و هرچه بیشتر کار می‏‌کنم بیشتر حس ستایش آثار این هنرمندان در من به وجود می‏‌آید. اما در کار خودم باید از نظر تکنیک چیزی کار می‌‏کردم که نه رئالیستی باشد با اینکه از رئالیسم استفاده می‌‏کنم، نه امپرسیونیستی باشد هرچند همیشه “آن‎”های امپرسیونیستی در کارهایم وجود دارد.

من هیچ‌گاه سعی نکردم به شکلی نقاشی کنم که به گرافیک یا تصویرسازی نزدیک باشد، من نقاشی را کاملا مطلق می‌بینم با این حال تجربیات رشته‏‌های دیگر خیلی به من و کارم کمک کرد. شاید اگر این تجربیات نبود چنین فضایی در کارهای من ایجاد می‏‌شد، من خودم خیلی از این موضوع خوشحال هستم.

مسعود کشمیری

کشمیری با اشاره به اینکه استفاده او از فضای رئالیستی به این معنا نبوده که نتیجه رئالیستی نیز از این آثار گرفته شود گفت: این نقاشی‏‌ها براساس عکس‌‏هایی است که من از مدل‎‌هایم گرفته‌‎ام، همواره هنگام کار از آنان خواسته‎ام که در حال و هوای خودشان باشند و در ‌‌نهایت به شکلی کار کردم که این نقاشی‌ها تکرار یک لحظه با خودبودن این آدم‎‌ها باشد. نکته دیگر آنکه در نقاشی پرتره بیشتر تاکید بر چهره قرار دارد درحالیکه من در این مجموعه چهره‎‌ها، دست‎‌ها و جزییات لباس‌ها به یک اندازه برای من اهمیت دارد. در واقع من آنقدر روی جزییات این پیکره‎‌ها کار کرده‎ام که بیننده نیز با کل آن‌ها مواجه باشد.

من مانند کارگردانی که با بازیگر خود کار می‌‏کند درباره نحوه انتخاب لباس‎‌ها و برخورد مدل‎‌ها با موضوع رفتار کردم.

مسعود کشمیری

این نقاش درباره اینکه چرا همه مدل‎های او زن هستند نیز اظهار کرد: در ابتدا تاکیدی بر این موضوع نداشتم اما در ادامه متوجه شدم که زنان برای نمایش این موضوع قابلیت بسیار بیشتری دارند و به علاوه انبوه انتخاب‎هایی که زنان می‌‏توانند برای لباس پوشیدن داشته باشند و به لحاظ حسی و عاطفی نیز زنان بسیار بیشتر از مردان می‌‏توانند این موضوع را در نگاه و چهره خود نشان دهند

علاقه‎ای که من به نقاشی فیگوراتیو دارم شاید به دلیل نوع بیانی است که می‏‌توانم با این شکل از نقاشی داشته باشم. این بیان در کارهای دیگر من مثل تصویرسازی‎هایم نیز وجود دارد و اگر شما تصویرسازی‎های مرا نیز ببینید متوجه می‎شوید کار من آن تصویرسازی رایج در ایران که ویژه کودک است، نیست بلکه نوعی از تصویرسازی است که ویژگی‎های مورد نظر مرا دارد. من همیشه با نوع‎های مختلف کاری درگیری داشته‌ام، یعنی کاری را می‌دیدم که صرفا تکنیکال است و کاری را می‏‌دیدم که گرچه کاملا هنری است اما از تکنیک بی‎بهره است؛ من به دنبال فضایی که از هر دو این جنبه‏‌ها بهره‎مند باشد بودم..» (۲)

کشمیری در خصوص تصویرسازی‌هایش در مصاحبه‌ای گفته :
«من بسیار به متن وفادار هستم و همیشه سعی می‏‌کنم خصوصیات متن در کارم وجود داشته باشد و همانطور که گفتم سعی می‏‌کنم فضای اثر نیز در تصویرسازی قابل مشاهده باشد. به علاوه به شخصیت‎پردازی نیز بسیار اهمیت می‏‌دهم و برایم بسیار مهم است که هر شخصیت با چه ویژگی‎های روی کاغذ خواهد آمد. اما در مورد فضاهای کارهای تصویرگری‎ام باید بگویم این ارتباطی است که در تصویرگری و نقاشی‏‌های من نیز وجود دارد، من از تکنیک و فضایی استفاده می‏‌کنم که خیلی نوستالژیک است و به قول آقای آغداشلو در یادداشتی که برای نمایشگاه من نوشتند ما را به کارهایی که در دهه‌های قبل دیده‎ایم ارجاع می‏‌دهد. همه این‎ها علایق من بود و به همین دلیل دوست داشتم در کارم وجود داشته باشد اما در عین حال اگر می‏‌خواست مانند آن آنها کار کنم آثارم هیچ ارزشی نداشت، من در واقع نوستالژی آن شیوه‎های تصویرگری را در کارهایم بروز می‏‌دهم هرچند سعی می‏‌کنم فضا در این آثار کاملا نو و معاصر باشد.

من تاکیدی بر دید جامعه‎شناسانه ندارم بلکه سعی کرده‎ام که کارهایم یک فضای معاصر داشته باشد. به هر حال ما این آدم‌ها را در فضای معاصر می‏‌بینیم اما اینکه آنها را نماینده‎ای از جامعه‎ای با فلان ویژگی بدانم نه اینطور نبوده است. دوست داشتم کارهایم فرامنطقه‏‌ای باشد و مردمان دیگر جهان نیز بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. این‎ها آدم‌هایی هستند که در این دوران زندگی می‎کنند و تنها همین نکته است که این ارجاعات تصویری را ایجاد می‌کنند. حتی حضور زنان در کارهای من نیز به دلیل حضور حسی‎تر زنان است، من اصلا دید فمینیستی در کارهایم نداشتم، انتخاب زن برای من بیشتر به دلیل تاکید حسی و فرمی قوی‎تر در فیگور زنانه است. من هرگز نمی‌‏گویم که نقاش بخشی از جامعه خودم به نام زنان هستم و با کارهایم می‎خواهم مشکلات جامعه زنان را بیان کنم.» (۴)

در رزومه وی به این موارد می‌توان اشاره کرد :

مسعود کشمیرى نقاش، تصویر ساز، انیماتور

تحصیلات
دریافت مدرک دیپلم گرافیک از هنرستان فنی و حرفه ای سینا مشهد ۱۳۷۳
دریافت مدرک کارشناسی گرافیک از دانشگاه هنر تهران ۱۳۷۹
دریافت مدرک کارشناسی انیمیشن از دانشگاه هنر ۱۳۸۳

آثار :
۱۳۸۳انیمیشن کوتاه «نقاش و پرنده»
۱۳۸۹تصویرسازی برای مجله‌ی اِسپوار

تجربیات کاری و فعالیتهای هنری:
تدریس در دانشگاه هنر / تهران / از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲
تدریس در دانشکده هنر دانشگاه سمنان / از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸
تدریس در دانشکده هنر دانشگاه فردوسی مشهد / از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳
استاد راهنما و مشاور چندین عنوان پایان نامه کارشناسی
برگزاری ورکشاپ، سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ در دانشگاه‌های مختلف هنری
ساخت فیلم کوتاه انیمیشن با عنوان نقاش و پرنده / ۱۳۸۳
همکاری با انتشارات و استودیوهای مختلف داخلی و خارجی در زمینه تصویرسازی، گرافیک و انیمیشن از سال ۱۳۷۸
تصویرسازی بیش از ۸۰ عنوان کتاب و مجله
طراحی جلد بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب برای انتشارات مختلف
طراحی استوری برد تبلیغات تلویزیونی شرکت های ایرانسل، سامسونگ و پارسه
طراحی و تصویرسازی پوسترهای شرکت انتشارات علمی و فرهنگی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۰۴ و نمایشگاه کتاب بولونیا ۲۰۰۵
طراحی کاراکتر و فضاسازی برای انیمیشن های کوتاه ریشه به کارگردانی سارا سعیدان و سفیدتر از برف به کارگردانی عباس اسماعیلی
کارشناس هنرهای تجسمی رادیو فرهنگ / ۱۳۸۱

جوایز و تقدیرنامه ها :
هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان / لوح تقدیر / ۱۳۷۳
هشتمین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی جوانان / هنرمند برتر / ۱۳۷۴
دومین جشنواره کشوری تاتر دانشگاه آزاد / لوح سپاس / ۱۳۷۴
نهمین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی جوانان / لوح سپاس / ۱۳۷۵
نفر اول فستیوال بین المللی هنرهای تجسمی با موضوع تبعیض / ۱۳۷۹
نفر اول فستیوال هنرهای تجسمی دانشجویان کشور  / ۱۳۸۰
لوح تقدیر از پنجمین بینال بین المللی کارتون تهران در بخش طراحی پرتره / ۱۳۸۰
پایان نامه برتر سال در هفته پژوهش و لوح تقدیر برای فیلم انیمیشن نقاش و پرنده / ۱۳۸۲-۸۳
از تهران تا لندن با انیمیشن / منتخب ۱۰ فیلم انیمیشن ایرانی در هفته انیمیشن های جهان در لندن ۱۳۸۴ / موزه هنرهای مدرن لندن
سفری با انیمیشن در سینما فرهنگ / نمایش فیلم نقاش و پرنده به همراه نقد و بررسی / ۱۳۸۵
دریافت لوح تقدیر از دانشکده هنر دانشگاه سمنان / ۱۳۸۷
دریافت لوح تقدیر از کانون زبان ایران جهت همکاری در پروژه کتاب های انگلیسی و عربی ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴
هنرمند منتخب، چاپ آثار و معرفی در کتاب کارینگاه ۱۳۸۷
مصاحبه با مجله Kaltblut آلمان / نوامبر ۲۰۱۴
 
نمایشگاه انفرادی
۱۳۹۵ گالری ثالث، تهران، ایران
۱۳۹۴ گالری اُ ، تهران، ایران
 
نمایشگاههای گروهی:
١٣٩٧ گالرى سیحون، تهران، ایران
١٣٩۶ گالرى آرتا، تورنتو، کانادا
۲۰۱۷ Arta Gallery, Tirgan Festival, Toronto, Canada
١٣٩۶ گالرى وارطان، تهران، ایران 
١٣٩۶ گالرى وصال شیرازى (رخسار)، شیراز، ایران 
١٣٩۶ گالرى  فردا(اساتید دانشگاهى ایران)، تهران، ایران
١٣٩۶ گالرى ایرانشهر (جغرافى انسان)، تهران، ایران 
١٣٩۶ گالرى ثالث (روایت سوم شخص)، تهران، ایران
١٣٩۶ گالرى هپتا (نکوداشت سعدى)، تهران، ایران
١٣٩۵ گالرى مهروا (رقصى چنین)، تهران، ایران
١٣٩۵ گالرى نگر (قرمز)، تهران، ایران
١٣٩۵ گالرى بیان، اصفهان، ایران
١٣٩۵ گالرى شیرین (تصویرسازى)، تهران، ایران
١٣٩۵ گالرى ثالث (پرتره)، تهران، ایران
١٣٩۵ گالری ثالث (وان میلیون)، تهران، ایران
١٣٩۴ گالری ثالث (پروژه پزشک احمدی)، تهران، ایران
١٣٩۴ گالری راه ابریشم، تهران، ایران
١٣٩٢ گالری سین، تهران، ایران
١٣٩١ گالری سین، تهران، ایران


کتاب شناسی:
تصویرسازی کتاب عکس یادگاری / انتشارات علمی و فرهنگی / ۱۳۸۴
تصویرسازی کتاب رفاقت به سبک تانک / انتشارات سوره مهر / ۱۳۸۶
تصویرسازی کتاب باز است، بسته است / انتشارات سوره مهر / ۱۳۸۹
تصویرسازی کتاب اخلاق برفی / انتشارات شهر تهران / ۱۳۹۲
تصویرسازی کتاب آمبولانس شتری / انتشارات سوره مهر / ۱۳۹۲
تصویرسازی کتاب گردان بلدرچین ها / انتشارات سوره مهر / ۱۳۹۲
تصویرسازی کتاب برانکارد دربستی / انتشارات سوره مهر / ۱۳۹۲
تصویرسازی کتاب تویوتای خرگوشی / انتشارات سوره مهر / ۱۳۹۳
تصویرسازی کتاب انگلیسی ها هم گریه می کنند / انتشارات علمی و فرهنگی / ۱۳۹۲
تصویرسازی کتاب خلبان صدایم نزنید / انتشارات علمی و فرهنگی / ۱۳۹۳
تصویرسازی کتاب دفترچه خاطرات یک جنایتکار / انتشارات افق / ۱۳۹۳
تصویرسازی کتاب ۵ داستان / انتشارات علمی و فرهنگی / ۱۳۹۳
تصویرسازی کتاب بیایید داستان بنویسیم / نشر طلایی / ۱۳۹۳
تصویرسازی کتاب باغ وحش روی ریل / انتشارات علمی و فرهنگی / ۱۳۹۴
تصویرسازی جزیره ای در اتاق من / انتشارات علمی و فرهنگی / ۱۳۹۴
تصویرسازی کتاب خمپاره های نقلی / انتشارات سوره مهر / ۱۳۹۵
تصویرسازی کتاب بمب کلاغی / انتشارات سوره مهر / ۱۳۹۵
تصویرسازی برای مجلات فرانسه L’espoir سال ۲۰۱۰
تصویرسازی Short Stories  برای سری مجلات ILI به زبان انگلیسى

گالری آثار :

منابع :

۱ـ بیوگرافی گالری اینفو
۲ـ هنرآنلاین
۳ـ سایت یاده ـ آیدین آغداشلو
۴ـ هنرآنلاین
۵ـ آثار سایت درز

Visits: 1190

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا