فراخوان نقاشیمعرفی هنرمند

معرفی و آثار ابراهیم الصلاحی پدر هنر مدرن آفریقا

معرفی و آثار ابراهیم الصلاحی پدر هنر مدرن آفریقا لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=14951 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆
معرفی و آثار ابراهیم الصلاحی پدر هنر مدرن آفریقا

معرفی و آثار ابراهیم الصلاحی پدر هنر مدرن آفریقا | به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایرنا ابراهیم الصلاحی را به عنوان پدر هنر مدرن آفریقا می‌شناسند که با آمیزش ریشه‌های اسلامی، عربی و آفریقایی آثاری مدرن را خلق می‌کند و در آنها از مواجه‌های امپرسیونیستی تا چشم‌انداز کوبیست بهره می‌برد.

هنرمندان معاصر بسیاری در عرصه هنرهای تجسمی تاثیرات عمیقی را بر فضاهای بومی و بین المللی فرهنگ و هنر گذاشتند اما از آنجا که معمولا رسانه ها بر افراد معدودی متمرکز هستند،  امکان معرفی آثار و فعالیت های آنها کمتر فراهم شده است.
در این مجموعه در پی معرفی هنرمندانی از چهارگوشه جهان هستیم؛ آنها که توانسته‌اند در پیشرفت، توسعه و احیای هنرهای مناطق خود نقش داشتنه باشند تا شاید مطالعه تجربه‌های هنری آنها نقشه راهی باشد برای فعالان هنری و علاقه‌مندان این عرصه.

ابراهیم الصلاحی هنرمند، نقاش اهل سودان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین هنرمندان سبک مدرن آفریقایی است.

آثار الصلاحی بیشتر شبیه به خطاطی‌های عربی است که با رنگ‌های سیاه و سفید خلق می شوند و با دقت در آثار این هنرمند اعتقادات اسلامی به همراه فرهنگ عربی و آفریقایی عیان می شود. در آثار وی مخلوقات عجیبی شبیه جن و شیاطین را می توان مشاهده کرد.

پدر وی به صورت حرفه‌ای در مراسم مذهبی به تلاوت قرآن مشغول بود و ابراهیم نیز قرآن خوانی را از پدرش آموخت و همچنین به صورت خودآموز تمرین خوشنویسی کرد که اغلب در سراسر آثار هنری‌اش به چشم می خورد.

معرفی و آثار ابراهیم صلاحی پدر هنر مدرن آفریقا لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=14951 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام : t.me/AsarArtMagazine 👆

الصلاحی در سال ۱۹۳۰ در سودان متولد شد. نخست به تحصیلات پزشکی مشغول شد و سپس به دلیل پاره ای از مشکلات و نبود علاقه به این رشته به هنر روی آورد و در مدرسه طراحی خارطوم سودان به تحصیل پرداخت و موفق شد برای ادامه تحصیل در مدرسه هنری پیشرو در انگلستان یک بورس تحصیلی دریافت کند.

الصلاحی را می توان پدر مدرنیسم آفریقایی نام نهاد که بیش از پنج دهه آثار انتزاعی این هنرمند توانسته است پیوندی میان ریشه های عربی و آفریقایی ایجاد کند.

وی در هنر معاصر چهره ای پیشرو و تاثیرگذار است که در مقابل بسیاری از جبهه های هنری توانست نقش مهمی در توسعه هنر این منطقه در تاریخ هنر داشته باشد.

الصلاحی نخستین هنرمندی بود که خوشنویسی عربی را در نقاشی های خود وارد کرد و نقاشیخط هایی آفرید که پلی شدند میان سنت و مدرنیته.

معرفی و آثار ابراهیم صلاحی پدر هنر مدرن آفریقا لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=14951 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام : t.me/AsarArtMagazine 👆

اشکال و خطوطی سیاه و سفید که در ظاهر ساده و ابتدایی هستند با گذشت سالها مداومت و مراقبه به تأکیدی جدی در فضای انتزاعی هنر بدل شده است.

الصلاحی در نقاشی به دنبال هویت فرهنگی عربی- آفریقایی خود است. از این روست که آثارش با حفظ هویت بومی، حامل مولفه های مدرن است.

مدرن صفتی گسترده برای توصیف این هنرمند است چرا که  برای بیشتر هنرمندانی که کارشان با عنوان مدرن تعریف می شود را می توان در دسته بندی های سبکی همچون کوبیسم، اکسپرسیونیسم انتزاعی، آینده‌گرایی و  فرمالیسم تقسیم بندی کرد. اما نقاشی هایی که وی خلق کرده است از سبک های مختلفی تشکیل شده و از مواجه های امپرسیونیستی تا چشم انداز کوبیست را در بر می‌گیرد.

الصلاحی در سال ۱۹۵۷ برای تدریس هنر به محل تولد خود بازگشت و به عنوان یکی از هنرمندان اصلی در جنبشی معروف به مکتب خارطوم شناخته شد. وی به همراه دوستان و همفکران خلاق به دنبال تغییر پارادایم فرهنگی بود که بتواند صدای هنری جدید و ابزار بیان برای کشورش تعریف کند.

الصلاحی همچنین چندین سال را برای دولت های مختلف همچون قطر کار کرد و به دلایل نامعلوم بیش از شش ماه به بدون محاکمه در سودان زندانی شد.

 فشارهای روحی و روانی که وی در زندان متحمل شد بستری برای خلق آثار این هنرمند فراهم کرد.

وی در گفتگو با با مارک راپولت (Mark Rappolt) منتقد هنری، تاثیر زندان بر روی کارهایش را چنین شرح داده است: روی یک اثرجدید کار می کنم ولی چون نمی دانم قرار است در نهایت به چه شکل درآید، اشکال جدید اضافه می کنم. این چیزی است که من در زندان آموختم. در زندان اگر کسی مداد و کاغذی پیدا می کرد اشکال هولناکی را تصویر می کرد.

زمانی که در انفرادی بودم جنین هایی را روی کاغذهای کوچک می کشیدم و از ترس آنهار ا در شن های بیرون از سلول دفن کردم. این ایده به سراغم آمد که آثار را به صورت جداگانه قاب کنم تا در یک کنار یکدیگر به عنوان کل بزرگتر رشد کنند.

پیامی که من در این اثر منتقل می کنم اجتناب ناپذیر است. روزی، دیر یا زود مردم بر علیه استبداد قیام خواهند کرد و گروهی را تشکیل می‌دهند که در کنار هم به بلوغ و آگاهی می رسند تا به اندازه کافی نیرو برای تغییرات لازم داشته باشند.

هرچند کار کردن در دموکراسی تجربه ای ماندگار است ولی کار کردن تحت دیکتاتوری انگیزه ای برای خلق به وجود می آورد. بعضی اوقات می توانید از عواقب آن هراس داشته باشید اما باید بگویید که این یک تکلیف است.

یک تصویر چیزی بیش از یک آینه نیست، وسیله نقلیه ای که شخص را به سمت خود سوق می دهد.  برای اینکه دید خود را به سوی درون متمرکز کنید تا خود را پیدا کنید باید مراقبه کرد.

معرفی و آثار ابراهیم صلاحی پدر هنر مدرن آفریقا لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=14951 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام : t.me/AsarArtMagazine 👆

این هنرمند در گفتگویی که سال ها پیش با صلاح حسن پژوهشگر فرهنگ و هنر آفریقا انجام داد، درختان رنگارنگ نقاشی هایش را الهام گرفته از مناظر روستاهای انگلیس عنوان کرد که برایش همیشه یادآور درختان هرازا بوده است که در امتداد رود نیل در سودان رشد می کنند.

معرفی و آثار ابراهیم صلاحی پدر هنر مدرن آفریقا لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=14951 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام : t.me/AsarArtMagazine 👆

این آثار به تصاویر هنر اسلامی ارجاع می دهند که از شکل های هندسی برای نشان دادن نظم جهان استفاده می کردند.

تصاویر خلق شده توسط این هنرمند با خطوطی به هم متصل می شوند و در پایان همه تصاویر را می توان به خطوط کاهش داد.

 لارا پاوسون (Lara Pawson) درباره این هنرمند می گوید: الصلاحی داستان نویس متولد شده است. او وقتی برایمان روایتی را تصویری می کند، گویی می نویسد. داستان هایش کامل و شنیدنی است.

حسن موسی (Hassan Musa) منتقد هنری نیز درباره آثار الصلاحی معتقد است: نور زندگی به همراه گناهان در نقاشی های الصلاحی با هم آمیخته می شود و به نظر می رسد که وی از فضایی بی زمان و بی مکان، شهودهایی دریافت می کند.

 الصلاحی هم اکنون در انگلستان زندگی و در آکسفورد تدریس می کند. وی در سال ۲۰۰۱ مفتخر به جایزه پرنس کلاوس (Prince Claus) هلند شد. این جایزه هر سال به افرادی اهدا می شود که رویکردی معاصر و پیش‌رو در زمینه فرهنگ و توسعه فرهنگی دارند.

آثار هنرمند :

Visits: 76

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا