اخباراخبار گالری‌های هنریاخبار هنرهای تجسمینمایشگاه

رونمایی ازتندیس شیر پرویز تناولی

رونمایی ازتندیس شیر پرویز تناولی لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=23353👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

رونمایی ازتندیس شیر پرویز تناولی | یک تندیس شیر اثر استاد پرویز تناولی که برای همراهی با انتشار آلبوم «کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی» و فیلم «نقطه و شیر» آفریده شده برای نخستین بار در روز هشتم اسفند دیده خواهد شد.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایلنا، تندیس تازه تناولی و بسته‌ی بزرگداشت از ۸ تا ۲۲ اسفند در گالری هدایت رونمایی می‌شود و به این مناسبت نمایشگاهی از سوی گالری۱۰ نیز در محل این گالری برپا خواهد بود. در این نمایشگاه یک نسخه از پورتفولیوی شیرهای پرویز تناولی و یک قالیچه‌ی شیری از طرح‌های او به نمایش درخواهد آمد. این پورتفولیو مجموعه‌ای‌ست از چهار نسخه‌ی سیلک اسکرین از نقاشی‌های پرویز تناولی با موضوع شیر و یک تندیس سرامیک کوچک شیر که آن نیز روی یک نقاشی نصب شده است.

در این نمایشگاه عکس‌ها و ویدیوهای بسیاری از نمایش «پرویز تناولی و شیرهای ایران» در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی در تالار وحدت، پشت صحنه‌ی فیلم مستند نقطه و شیر، تمرین‌ها و ضبط موسیقی در استودیو به نمایش درمی‌آید.

همچنین برای نخستین بار یک مجموعه عکس که پیش از نمایش موزه در آتلیه‌ی عکاس هنرمند ژوبین میراسکندری برداشته شده دیده خواهد شد. در این عکس‌ها پرتره‌های هنرمندانه‌ای از سه آهنگساز و همچنین سروناز علم بیگی کارگردان فیلم در کنار تناولی دیده می‌شود. یک عکس از مریم زندی از استاد تناولی در کنار مجسمه‌ی شیر بزرگ او و عکس‌هایی از حمیرا یاسری از پشت صحنه‌ی فیلم در کارگاه وی و عکس‌های ارغوان بوستان از صحنه‌های جذاب تمرین و ضبط موسیقی در شرایط کرونا روی دیوارهای نمایشگاه خواهد بود.

بهزاد حاتم بنیانگذار بنیاد موسیقی پری صفا و مدیر گالری ۱۰ درباره هدف خود از برپایی این نمایشگاه گفت: «در تیر ۱۳۹۶ هم زمان با نمایشگاه بزرگ پرویز تناولی و شیرهای ایران در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، بنیاد موسیقی پری صفا کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی را در تالار وحدت برگزار کرد که در نوع خود یک برنامه استثنایی بود؛ از این نظر که یک تشکیلات فرهنگی و غیرانتفاعی به سه آهنگساز مطرح سفارش ساخت موسیقی بدهد. بنیاد برای این کنسرت به سه آهنگساز معاصر؛ کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان و مازیار یونسی ساخت آثاری درباره‌ی تناولی وشیرهای ایرانی را سفارش داد. این کنسرت را ارکستر سمفونیک ایران و اتریش (آیسو) به رهبری مازیار یونسی در تالار وحدت اجرا کرد. آهنگسازان در این ساخته‌های خود از شیر ایرانی سخن گفتند و به استاد تناولی، شیر هنر معاصر ایران اشاره کردند. گالری۱۰ نیز برای همراهی با نمایش استاد تناولی، تهیه‌کننده‌ی یک فیلم مستند به نام نقطه و شیر با کارگردانی سروناز علم بیگی بود که در روندی تماشایی به چهار سوی تناولی یعنی مجسمه ساز، نقاش، نویسنده و مجموعه‌دار می‌پردازد.»

حاتم درباره دشواری‌های انتشار آلبوم موسیقی این کنسرت افزود: «حیف بود که این کنسرت ضبط نشود چراکه هر موسیقی که ضبط و منتشر می‌شود باقی می‌ماند. ما البته چند بار دورخیز کردیم برای ضبط این اثر؛ حتی دوبار تصمیم گرفتیم این اثر را در اروپای شرقی ضبط کنیم که به خاطر افزایش قیمت دلار موفق به این کار نشدیم و درنهایت با سختی تمام هزینه‌اش را تامین و در داخل ایران ضبط کردیم.»

بنیانگذار بنیاد موسیقی پری صفا یکی دیگر از دشواری‌های ضبط این اثر را همزمانی آن با شیوع کرونا دانست که کار ضبط و میکس آن را مشکل کرد: «به خاطر محدودیت‌های کرونایی نوازندگان یک یه یک بخش خود را در استودیو نواختند و با پایان یافتن ضبط، کارهای میکس انجام شد. در مواردی نوازندگان ارکستر خصوصاً سازهای بادی مجبور بودند برای ضبط اثر یک نفر یک نفر به داخل استودیو بروند.»

به گفته او، نهایتاً با هزینه بسیار و از جان دل مایه گذاشتن افراد ارکستر این اثر به رهبری مازیار یونسی و تهیه‌کنندگی رامین صدیقی به سرانجام رسید.

به گفته حاتم، تناولی نیز یک تندیس شیر کوچک برای همراهی با فیلم و آلبوم آفرید. این تندیس در کارگاه این هنرمند و در تعدادی نسخه محدود ساخته و روی یک پایه‌ی سنگ ماربل سیاه نصب شده است. رنگ این تندیس در جعبه‌ی بنیاد موسیقی پری صفا که سفارش دهنده و برگزارکننده‌ی کنسرت بود بنفش و در جعبه‌ی گالری ده که تهیه‌کننده‌ی فیلم بود سیاه است. بلندای تندیس ۱۶۵ میلیمتر است و روی آن امضای پرویز تناولی و شماره‌ی ادیشن آمده است.

در هر جعبه همراه با این تندیس یک بروشور با سی دی آلبوم موسیقی و دی وی دی فیلم گذاشته می‌شود.

بنیاد موسیقی پری صفا و گالری۱۰ نهادهای فرهنگی شخصی، مستقل و غیر انتفاعی (خیریه) هستند و از این واگذاری یا فعالیت‌های دیگر خود هیچ سود مالی نمی‌برند. آن‌ها برای آنکه گروه بیشتری بتوانند اثری از تناولی را داشته باشند، این مجسمه را در نسخه‌های محدود با کمترین بهای ممکن عرضه می‌کنند و به هیچ کس بیش از یک نسخه از هر جعبه واگذار نمی‌کنند.

علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از روز جمعه ۸ تا ۲۲ اسفند به گالری هدایت به نشانی تهران، خیابان استاد نجات‌الهی (ویلا)، کوچه ششم، پلاک۱۵ مراجعه کنند.

Visits: 26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا