معرفی هنرمند

وفادارترین شاگرد البرزی سبک کمال الملک

وفادارترین شاگرد البرزی سبک کمال الملک لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=16868 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆

وفادارترین شاگرد البرزی سبک کمال الملک | به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایرنا – ۲۸ خرداد ماه مصادف با بیست و ششمین سالگرد درگذشت استاد علی اکبرخان نجم آبادی نقاش و خوشنویس البرزی است که از او به عنوان وفادارترین شاگرد البرزی سبک کمال الملک نام برده می شود.

دکتر حسین عسکری نویسنده و البرزپژوه که در مناسبت های مختلف تاریخی مسائل فرهنگی و تاریخی البرز را باز نشر می دهد ، روز چهارشنبه به ایرنا گفت : شادروان محمد غفاری (درگذشت ۱۳۱۹) مشهور به استاد کمال‌ الملک، نقاش معروف ایرانی در مکتب هنری قاجار که در ۹۳ سالگی درگذشت، دارای چهار شاگرد از خطه استان البرز بود.

وی یادآور شد: کمال الملک  از آغاز فعالیت هنری ‌اش، تمایلی قوی و آشکار به روش و اسلوب طبیعت‌ گرایی و واقع گرایی در هنر نقاشی داشت. او با تأسیس مدرسه صنایع مستظرفه در دوره قاجار، سبک خود را مستقیم یا غیر مستقیم به شاگردانی آموزش داده که چهار تن از آنان به نام های جمشید امینی، مصطفی نجمی، علی اشرف والی و علی اکبر خان نجم آبادی ریشه در استان البرز دارند.

عسکری بیان داشت:  ۲۸ خردادماه  مصادف با بیست و ششمین سالگشت درگذشت استاد میرزا علی اکبر خان نجم آبادی (۱۲۷۸ – ۱۳۷۳) است که ریشه در روستای نجم آباد از توابع شهرستان نظرآباد دارد.وی که فرزند میرزا مرتضی نجم آبادی (درگذشت ۱۳۲۶) خوشنویس، حقوقدان و روزنامه نگار مشروطه خواه است، تحصیلات متوسطه را در دبیرستان گلستان که به وسیله پدرش تأسیس شده بود، به پایان رساند. پس از آن به «مدرسه ایران و آلمان» رفت و تا آغاز جنگ جهانی اول که مدرسه بسته شد، در آنجا بود. چون علاقه فراوان به هنر نقاشی داشت. به مدرسه صنایع مستظرفه رفت و مدت هشت سال زیر نظر استاد کمال الملک سپس استاد علی محمد حیدریان (درگذشت ۱۳۶۹) به فراگیری این هنر مشغول شد.
   پس از انحلال مدرسه صنایع مستظرفه به خدمت وزارت فرهنگ درآمد و به عنوان دبیر نقاشی به کار ادامه داد و در سال ۱۳۲۳ از سوی وزارت فرهنگ، در هنر نقاشی به دریافت معادل لیسانس نایل شد. سرانجام پس از ۳۶ سال بازنشسته شد. اما از نقاشی دست نکشید و مدت بیست سال دیگر در دبیرستان های ملّی و البرز به کار خود ادامه داد و شاگردان زیادی نیز تربیت کرد. تابلوهای «جوانی در حال خواندن نامه»، « تک چهره نقاش» و «تک چهره کمال الملک» از آثار او است.
   کتاب های «روش نوین آموزش نقاشی برای سال اول دبیرستان ها» و «رهنما یا مجموعه نمونه های نقاشی انسان، حیوان، مناظر طبیعی و…» از جمله آثار مکتوب استاد علی اکبرخان نجم آبادی است. استاد منصور وفایی (متولد ۱۳۱۳) پیشکسوت نقاشی سبک قهوه خانه ای (خیالی نگاری)، طاها بهبهانی (متولد ۱۳۲۵) نقاش و مجسمه ساز و استاد علی اشرف والی (درگذشت ۱۳۸۹) از شاگردان نامدار او به شمار می روند. از دیگر آثار استاد نجم آبادی می توان به کپی از نقاشی های رامبراند، رافائل و کمال الملک اشاره کرد. او در تمام عمر خود هرگز از شیوه کار استادش – کلاسیک گرایی و طبیعت گرایی – فاصله نگرفت. وی سال های پایانی عمرش را بیشتر به مطالعه گذراند و سرانجام در ۲۸ خرداد ۱۳۷۳  درگذشت. دکتر کیوان نجم آبادی (درگذشت ۱۳۹۲) شیمیدان و رییس پیشین دانشگاه امیر کبیر (پلی تکنیک) و دکتر منیژه نجم آبادی (متولد ۱۳۲۰) پاتولوژیست  فرزندان او هستند.

استان البرز دارای مشاهیر فرهنگی و مذهبی فراوانی است که از جمله آنان می توان به مرحوم آیت الله سیدمحمود طالقانی و  استاد جلال آل احمد اشاره کرد.

Visits: 103

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا