اخباراخبار گالری‌های هنریاخبار هنرهای تجسمی

کهن‌ترین موزه‌های جهان

کهن‌ترین موزه‌های جهان لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=24497👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

کهن‌ترین موزه‌های جهان | به گزارش مجله اثرهنری شورای جهانی موزه‌ها سال ۱۹۷۷ با رای اعضای خود ۱۸ می را روز جهانی موزه برگزید تا هر سال دست‌کم ۵۵ هزار موزه در بیش از ۲۰۰ کشور آن را گرامی بدارند.

موزه اشمولین: بانی این بنا و موسسه الیاس اشمول است؛ سیاستمدار و حقوقدان انگلیسی که دارایی‌های ارزشمند خود را به دانشگاه آکسفورد بخشید. مدیران دانشگاه هم برای نگه داشتن این گنجینه ساختمانی بنا کردند و درهای آن را در ۱۶۸۳ به روی مردم گشودند. این موزه امروز هم در مجموعه شهر دانشگاهی آکسفورد فعال است و آثاری ارزشمند از مصر باستان گرفته تا نقاشی‌ها و تندیس‌های رافائل، لئوناردو داوینچی و میکل‌آنژ را به تماشا گذاشته است.

موزه کاپیتولین: قدیمی‌ترین موزه جهان که در ۱۴۷۱ در رم بنا و قرار شد مامن برنزهای اهدایی پاپ سیکستوس چهارم به پایتخت ایتالیا باشد. بعدها با افزوده شدن برخی دیگر از اشیای ارزشمند تاریخی از جمله نوشته‌های بازمانده از روم باستان و آثار هنری قرون وسطی و رنسانس سرانجام درهای آن در ۱۷۳۴ به روی عموم مردم گشوده شد. موزه کاپیتولین امروز زیر نظر شهرداری رم اداره می‌شود و از مهم‌ترین آثار موجود در آن می‌توان به تندیس گرگ کاپیتول اشاره کرد که درباره افسانه بنیان نهادن شهر رم است.

موزه بریتانیا: این موزه در لندن با میزبانی از دست‌کم هشت میلیون قطعه و اثر هنری و باستانی نمادی از بزرگی امپراتوری بریتانیا در گذشته‌های دور است. با مصوبه مجلس زمان شاه جورج دوم در ۱۷۵۳ بنیان نهاده شد و در جایگاه نخستین موزه ملی عمومی از ۱۷۵۹ میزبانی از تماشاگران و بازدیدکنندگان را آغاز کرد. مرمر نماهای الگین یا پارتنون یونان با قدمت ۴۴۷ تا ۴۳۹۸ سال پیش از میلاد مسیح و بیش از ۱۰۰ هزار قطعه عتیقه از مصر باستان در این موزه نگهداری می‌شود.

موزه لوور: پربازدیدترین موزه جهان در پاریس که در ۱۷۹۳ آغاز به کار کرد و امروز بیش از ۳۸۰ هزار شیء ارزشمند و بیش از ۳۵۰ هزار اثر هنری در خود جای داده است؛ از جمله تابلو «مونا لیزا» اثر لئوناردو داوینچی. بنای موزه از قرن ۱۶ در اختیار پادشاهی فرانسه بود تا اینکه لویی چهاردهم آن را در ۱۶۸۲ به مقصد کاخ ورسای ترک کرد و دارایی‌های شاهانه را در کاخ جا گذاشت. در یک قرن پس از آن مباحث دانشگاهی هنر در لوور شکوفا شد و مجمع ملی که پس از انقلاب فرانسه تشکیل شده بود، دستور داد ساختمان کاخ به موزه تبدیل شود.

موزه پرادو: موزه ملی پرادو در مادرید پایتخت اسپانیا در ۱۷۸۵ طراحی شد و یکی از اعضای خاندان سلطنتی آن را برای نگه داشتن مجموعه نقاشی‌ها و تندیس‌هایش در نظر گرفت. مسئولان پرادو درهای آن را نخستین بار در ۱۸۱۹ به روی مردم گشودند و امروز بیش از هفت هزار تابلو نقاشی از بزرگانی چون دیگو ولاسکس، فرانسیسکو گویا و دیگران در آن نگهداری می‌شود.

موزه آرمیتاژ: موزه دولتی آرمیتاژ در سن‌پترزبورگ روسیه نتیجه تلاش‌های کاترین کبیر بود که از بزرگ‌ترین حامیان هنر و آموزش بود و جایی برای نگه داشتن اشیای ارزشمند تاریخی، کتاب‌ها و تندیس‌ها می‌خواست. آغاز تاسیس موزه از ۱۷۶۴ و زمان بازگشایی آن ۱۸۵۲ بود. امروز بیش از سه میلیون قطعه در این موزه در معرض دید دوستداران تاریخ و فرهنگ و هنر قرار دارد.

Visits: 8

منبع
هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا