اخباراخبار هنرهای تجسمی

سرنوشت سن سباستین در دستان قاضی

سرنوشت سن سباستین در دستان قاضی  مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

سرنوشت سن سباستین در دستان قاضی | دادگاهی در فرانسه درباره سرنوشت یکی از طراحی‌های منسوب به «لئوناردو داوینچی» و امکان خروج آن از فرانسه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایسنا و به نقل از فرانس‌۲۴، یک طراحی کوچک منسوب به «لئوناردو داوینچی» هنرمند چیره‌دست ایتالیایی که چندین دهه‌ متوالی از نظرها پنهان مانده بود اکنون به موضوع کشمکش بین مالک نقاشی و وزارت فرهنگ فرانسه تبدیل شده است و دادگاهی در فرانسه درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در این دادگاه امکان خروج این نقاشی از فرانسه توسط مالک آن مورد بررسی قرار خواهد گفت. این نقاشی «سن سباستین» را در حالی که به یک درخت تکیه داده به تصویر کشیده است.

این اثر یکی از چندین نقاشی و حکاکی است که «ژان بی» مالک این آثار که اکنون ۸۰ ساله‌ است در سال ۱۹۵۹ به عنوان هدیه از سوی پدرش به مناسبت قبولی در دانشگاه پزشکی دریافت کرده است.

این پزشک که علاقه بیشتری به موسیقی داشت این نقاشی را در جعبه‌ای نگهداری کرد و به مدت نیم قرن آن را فراموش کرده بود.

او در سال ۲۰۱۶ در جریان یک اسباب‌کشی به سراغ این جعبه رفت و تصمیم گرفت این آثار هنری را برای تعیین ارزش به یک حراجی «تاجان» نشان دهد. مدیر بخش آثار استادان قدیم نقاشی بلافاصله طراحی «سن سباستین» را به عنوان اثر هنری یکی از استادان قدیم نقاشی شناسایی کرد و ارزش اثر را  بین ۲۰هزار الی ۳۰هزار یورو برآورد کرد.

«پاتریک دبایسر» دیگر کارشناس آثار هنری نیز به این نتیجه رسید طراحی «سن‌سباستین» فقط می‌تواند به دست «داوینچی» خلق شده باشد. «کارمن بامباچ» کارشناس هنری موزه متروپولیتن نیویورک نیز نظر «دبایسر» را تایید کرد.

با شناسایی این طراحی به عنوان یکی از آثار «داوینچی» ارزش آن به ۸ الی ۱۲ میلیون یورو رسید.

اما از آنجا که پیدایش یک اثر هنری متعلق به «داوینچی» اتفاق رایجی نیست، دولت فرانسه به سرعت در این مسئله وارد شد و این طراحی را به عنوان یک گنجینه ملی معرفی کرد و ۳۰ ماه را به عنوان فرصت خرید این اثر برای موزه لوور تعیین کرد.

قیمت پیشنهادی دولت برای خرید این اثر ۱۰ میلیون یورو بود اما با وجود برآورد جدید، ارزش این نقاشی که به ۱۵ میلیون یورو رسید و مالک این اثر از فروش آن به دولت منصرف شد.

اما این موضوع در همین نقطه به پایان نرسید.

«ژان بی» به سرعت خواستار خارج کردن این نقاشی از کشور شد تا بتواند این اثر را به یک خریدار خارجی بفروشد اما وزرات فرهنگ فرانسه با این تصمیم مخالفت کرد و این موضوع را مطرح کرد که شاید این طراحی در اصل یک اثر مسروقه باشد.

«ژان بی» در دادگاه پیش‌رو تقاضای خود برای صدور مجوز خروج این طراحی را مطرح خواهد کرد.

Visits: 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا